Skönt att man får reagera på föräldrar idag!

Jag läste en underbar insändare i Metro idag:

Kära, småstressade förälder på väg till jobbet. Du har lämnat på dagis och kommer att anlända precis i tid till mötet. Någon annan har förberett mötet, skönt! Du måste hämta och därför gå prick 16.30, någon annan är kvar och gör klart det ni skulle leverera under dagen. Du vabbar, någon annan rycker in för det akuta. Du måste ha semester bestämda datum för att det är lov då, någon annan får ta sin ledighet andra dagar. Du tar ut sparad föräldraledighet för att få en riktigt lång sommarsemester, någon annan får max fyra veckor för att klara bemanningen. Bvc, kvartsamtal, luciatåg, skolavslutning, följa med till träningen, tandläkare. Någon annan får ta kundresor och sena möten för du kan inte, du har något inbokat med barnen under arbetstid eller direkt efter. Även om du och andra föräldrar är fantastiskt effektiva anställda – tänk på din någon annan i dag på jobbet. Den som bidrar till att din tillvaro fungerar.

Någon annan

http://www.metro.se/lasarhornan/foraldrar-tank-pa-oss-andra/EVHoda!5Sm01C7Olvgbc/

Helt underbart att man faktiskt reagerar på dessa småbarnsföräldrar! De tycks många gånger tro att de som inte har barn bor nästgårds med jobbet och inte har någon fritid att tala om. Inte heller tycks småbarnsföräldrar tro att man har släkt och vänner bara för att man inte har barn. Vad är det som säger att jag son inte har barn inte har ett fullspäckat schema? Livspusslet ser ju faktiskt olika ut för olika människor, både med och utan barn. Och vad där det som säger att jag som inte har barn kan ta semester hur som helst? Det kanske inte funkar för mina vänner, eller ihop med mina fritidsintressen eller för mina föräldrar och syskonbarn.

Det är sådant här som gör min ÄNNU mer av åsikten att antingen jobbar man eller har man familj. Det är sådant här som gör mig både antifeministisk och antichauvinistisk. Det är sådant här som gör att jag anser att kärlek och i längedn familjebildande är ett jävla larv.

Men jag vet också att även folk som har barn reagerar på hur en del beter sig. Det drabbar ju inte bara barnfria och barnlösa utan även de föräldrar som faktiskt sköter sig.

Glad Påsk, förresten!

1 Response so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Jag kan bli smått…irriterad (underdrift) när arbetsgivare väljer en 30-åring som inte tillnärmelsevis kan ha samma erfarenhet som jag (52). Ett halvår senare är annonsen ute igen – då som föräldravik. DÅ kan jag… reagera lite… 👿

    Glad påsk, förresten! 😛


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

