Är folk fullständigt färgblinda?

Kim Kardashians halvsyster Kylie Jenner har hamnat i blåsväder på sociala medier. Efter att ha publicerat bilder på Instagram där hon har mörkt ansikte har hon tvingats försvara sig mot rasistanklagelser, skriver Daily Mail.

http://www.expressen.se/mode/skonhet/jenner-i-blasvader–anklagas-for-rasism/

Kylie Jenner har anklagats på sociala medier för att fotograferas med ett så kallat ”blackface”, en typ av sminkning som visar en stereotyp bild av svarta. Men hon försvarar sig med att bilderna – där hon har fuschia-färgat hår, blå kontaktlinser och glittrig hy – i själva verket är tagna med olika neonljus för att skapa häftiga effekter, skriver Daily Mail.

Enligt Daily Mail undrade en Twitter-användare hur Kylie Jenner kan vara så dum att hon gör ett ”blackface” och publicerar det på Instagram med en biltext om att hon alltid vill se ut så.

Men – är folk totalt färgblinda? Tittar man dessutom noga på bilderna så SER man att det är grått glittersmink. Jag börjar nästan tro att detta är någon slags ”är-klänningen-vit-eller-blå”-historia som dessutom någon försöker få till rasism eftersom ALLT gärna ska vridas till att vara rasism idag.

Vad är det för fel med blå ögon, rosa hår och glitterhy? Och om man nu skulle brunsminka hyn för att man tycker det är vackert med brun hy och vill se ut så – vad är det för fel med DET då? Det är väl vackert med mörk hy, precis som det är vackert med ljus hy – eller är ni som klagar på att folk brunsminkar sig sådana rasister att ni hatar brun hy? Jag fattar inte! By the way, jag gillar själv att ha glittrig hy ibland. Och rosa hår. Och glitter i håret. Problem med det, någon?

Jag har tagit upp det med ett antal vänstermänniskor genom åren att hur kan brunsminkning vara rasism och fått luddiga svar. Jag frågade vid något tillfälle om det snart skulle vara blacface-aktigt att sola sig. Svaret var nej den gången, men då jag läser att det är rasism med grått glittersmink, ja, då fruktar jag att vi snart är på väg dit. Men jag kommer att sola mig iallfall, så DET så! Ty jag gillar att se ut som en pepparkaka. Med glitter på.

Kommentera

