Är du konstig är du normal!

Det är skönt att det inte bara är jag som skriver konstiga saker i bloggosfären. Här kommer några exempel till:

1. Det är själviskt att skaffa barn

http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/796422-det-ar-sjalviskt-att-skaffa-barn

Hanna Larsson skriver om hur själviskt det är att sätta fler flygplansresenärer och konsumenter till världen. Jordens enda räddning är att sluta producera sig. Jag tycker hon har hur rätt som helst – men i slutet skriver hon ”Den bästa lösningen på problemet är nog att sprida mina gener och åsikter. Därför kommer jag att satsa på att skaffa åtminstone två barn, som i sin tur kan föra resonemanget vidare.”

Hur tänkte hon där? Eller är artikeln ironisk? Vill hon klaga på barnfria eller föräldrar genom denna artikel? Pinglan förstår inte ironin i detta. Därmed verkar hon fullständigt korkad för mig.

2. Inför ett tredje kön

http://www.metro.se/onhold/infor-inte-ett-tredje-kon-avskaffa-det-helt/EVHogE!apJwXzudD5642/

Transkvinnan och kulturjournalisten Maria Ramnehill sågar förslaget att införa ett tredje juridiskt kön för de som inte vill definiera sig som man eller kvinna och vill i stället avskaffa kön helt i samhället ögon.

Hon tar upp det ena problemet efter det andra som transpersoner råkar ut för. Minst en procent är intersexuell. Men minst en procent har en asexuell läggning också, och det är klart mer sällan man läser om det. Man gör det typ en gång om året i samband med Pride. Och visst kan jag fatta att det kan vara problem att inte passa in i mallen. Men så skriver hon ”Målet för transrörelsen får inte vara tolerans, målet måste vara normalisering. Vi måste avskaffa trans och cis som samhälleliga kategorier och dit kommer vi inte utan att avskaffa juridiskt kön.”

Vaddå inte tolerans? Motsatsen är ju intolerans. Ska vi inte tolerera att folk är olika? Och om målet är normalisering, vilka är det som ska normaliseras? Och att ta bort begreppet kön tar tyvärr inte bort fördomar, utan gör det bara svårare att påvisa att de existerar och då blir det därmed svårare att göra något åt dem.

Problemet med omklädningsrum, toaletter och fängelser lär ju kvarstå. Jag kanske inte vill dela hytt med någon med kuk oavsett juridiskt eller socialt kön. Och någon med kuk kanske inte vill dela hytt med någon annan med kuk.

3. Tack för att ni visade att kärlek aldrig kan vara fel

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21199468.ab

Torbjörn Ek hyllar de som kom till det vackra vädret som äntligen kom för att fira Pride. En halv miljon var vi visst. Med andra ord var 18:e svensk (men många var nog utländska turister också).

Bland annat skriver han ”Framför allt tack till alla ni heterosexuella män, ni som står högst upp i näringskedjan och absolut inte behöver komma ut och stötta oss HBTQ:are, tack alla ni som ändå ville komma och ge oss det stöd som ni gjorde. Jag grät både två och tre gånger i paraden när jag kände ert stöd.”

Varför skulle inte heterosexuella män behöva eller vilja stödja HBTQ? Och lite får jag den känslan som jag fick av Maria Ramnehills artikel, att om man nu vill att HBTQ ska vara normaliserat, varför måste man då upplysa om hur olik man är alla andra? Och fostras man till ett kön så hårt att man till och med vill ta bort begreppet och fostras man till hetero eftersom det är normativt – ja, då föds man väl inte till homo heller…

Själv tror jag att läggning och kön ÄR medfött (din läggning HAR ju med könet att göra – du kan ju till exempel vara född som kvinna, men känna dig som en homosexuell man), och hade majoriteten varit födda homosexuella hade DET varit normativt.

Folk som skriver borde förtydliga ibland. Eller tänka ett varv till.

Själv skaffade jag solbränna i det vackra väder som råder. Jag undviker Pride eftersom det är så sexualiserat, och vissa faktiskt inte ÄR välkomna vilket jag skrivit om förr.

https://ejkorrekt.wordpress.com/2012/08/03/sa-borde-det-vara/

Men kram och kärlek till er alla! Med eller utan sex och oavsett läggning!

http://www.metro.se/nyheter/har-gar-arets-prideparad/EVHoha!yaBli6FMDsmkk/

Kommentera

