Visst kan man oroa sig både för invandring och rasism

För någon vecka sedan kom jag över en skrift från Forum för levande historia, Tid för tolerans.

http://www.levandehistoria.se/material/tid-tolerans

I denna skrift tas ungdomars attityder upp. Ungdomarna oroar sig både för ökad rasism och ökad invandring. Hur kan man oroa sig får bäggedera, undrar nu säkert någon. För några år sedan tog jag också upp boken ”Folkhemmets balkanisering”, där man menar att främlingsfientlighet inte ökar utan snarare minskar eftersom man har mer kontakt över gränser och etniciteter idag än förr. Då trodde jag att rasism ökar i vissa grupper, men minskar i andra.

Idag förstår jag att det är många som tänker och känner som jag. En misstänkt bomb med brandfarlig vätska har hittat utanför ett asylboende i Arboga.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-bomb-inneholl-brandfarlig-vatska/

I DN säger man att man har ökat bevakande av asylboende i Västmanland sedan en man från Eritrea dödat en kvinna och hennes son på IKEA i Västerås. Vad man INTE tar upp är att mannen bodde just här i Arboga.

Det är hemskt att alla blir lidande för att en enda individ är mördare och terrorist. För vad en gör får alla lida. Rasismen ökar då sådant här sker, precis som att rasism ökar då en våldtäktsman visar sig vara somalier eller iranier. Detta skrämmer mig.

Men det skrämmer mig också att man släpper ut folk från asylboende som kanske inte mår psykiskt bra på grund av vad de flytt ifrån. De kanske behöver bra mycket mer stöd innan de ska ut och funka i samhället. (Och är det så att de inte fått uppehållstillstånd – vad är det som säger att de inte rymmer och går under jorden – men det är off topic.) På så sätt skrämmer även ökad invandring mig. Kommer det dessutom många människor från olika kulturer, med olika värderingar – ja, då tar man ju hit de problem dom de flytt ifrån. Det är ju OCKSÅ något som måste lösas. Hur ska de annars bli trygga och säkra här?

Men säger man det är man väl rasist i dagens Sverige…

Kommentera

