Icke-binär snyftar

Rektorn på en skola i Mellansverige kallade en arbetssökande ”hon” i stället för ”hen”.

Det anmälde den arbetssökande till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

”Min könsidentitet är icke-binär, vilket i mitt fall betyder att jag varken identifierar mig som man eller kvinna”, skriver anmälaren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22533327.ab

Tydligen hade rektorn struntat i vad personen heter! Jaha? Vad skrev personen att hen hette då hen sökte? Vad sade rektorn i stället? Det var också klagomål på utseendet. På vilket sätt? Att hen klädde sig som man och rektorn såg vederbörande som kvinna? Kan ju vara knäppt i och för sig, men är man icke-binär och inte uppfattar sig som vare sig det ena eller det andra kan man väl klä sig könsneutralt, precis som många män och kvinnor gör?

Gjorde sig rektorn lustig över personens könsidentitet, fine, då är det en kränkning, men visste inte rektorn om detta kan det väl för fan inte vara en kränkning! I detta fall verkar det ju inte heller vara helt tydligt vad som har hänt, artikeln verkar ju halvluddig. Personen anger ett namn, blir kallad för nåt annat och sedan förbannad för att inte bli sedd som en ”hen” utan en ”hon”.

Tja, jag kallar inte alla Ashley, Lee, Lindy, Kim, Robin eller Leslie automatiskt för hen. Vissa vill bli kallade han, andra hon, och några hen.

Är det inte viktigare att se dessa individer som Leslie eller Ashley?

Jag förstår mig inte på folk!

Kommentera

