Olagligt att spontandansa – Sverige är fan sjukt!

Om det ska dansas på en krog så måste krogen ha danstillstånd. En lag som jag tyckte var sjuk redan då jag var en ung discotjej på 80-talet. Men tydligen är lagen mer absurd än jag har kunnat ana.

Krögare vars gäster börjar spontandansa kan i dag dömas till böter och indraget serveringstillstånd! Ursäkta? Vad har krögaren gjort för fel om någon blir glad och börjar röra sig rytmiskt till en låt? Det låter ju som ett skämt! Eller ett dåligt barnprogram! Jag menar, hur skiljer man på vad som är dans och inte!?

En gång kollade jag på Nick Jr på kabel-tv. Då var det ett program om just en stad som det var förbjudet att dansa i (tecknat, för barn). Ett antal bar (ungdomar) skulle ta sig förbi hinder, men det var mönster de skulle röra sig över på golv, vilket kunde likna dans och det var förbjudet! De fick typ spela fotboll och rida på djur över hindren så att det inte skulle kunna tolkas som dans!

Fattar ni varför jag inte läser eller tittar på hittepå? Verkligheten är ju bättre!

Vänsterpartisten Rossana Dinamarca har lagt en motion om att denna absurditet ska avskaffas – och hon fick igenom den! Att få glädjas i dans förenar över partigränserna!
http://www.dn.se/kultur-noje/danstillstandet-kan-avskaffas/

Då rave var populärt för alldeles för många år sedan tyckte jag att det fantastiska med rave VAR just att dans förenade folk med olika åsikter och bakgrund. Folk från Östermalm festade med folk från Husby och förenades i glädjen över att dansa!

Och apropå dans, jag kan inte se mig mätt på Angel Corella och Gillian Murphy här:

Njut!

Kommentera

