Har inte alla komplex för sitt utseende?

Evyn Redar skriver i Metro hur hon scrollar på Instagram och hittar inlägg från tonåringar som tycker de är fula för att de har bruna ögon, brunt hår och brun hy.

http://www.metro.se/kolumner/evyn-redar-det-ar-sjukt-att-tonaringar-tycker-att-de-ar-fula-bara-for-att-de-inte-ar-vita/EVHpdg!r6yvHH3sINgtc/

Naturligtvis kommer det en lång text om vithetsnormer och att det skulle vara så mycket finare att vara vit i detta samhälle. Evyn skriver att hon själv plockade ögonbrynen i tonåren för att hon hade tjocka ögonbryn som hon ärvt av sina kurdiska föräldrar.
Men – har inte vi alla komplex för något i vårt utseende som vi har ärvt av våra föräldrar? När jag var bar och tonåring så färgade jag mitt hår svart och solade redan då som en galning – för jag hade lärt mig att det INTE var fint att vara vit! En annan av mina vänner kan till och med som vuxen känna sig ledsen för att hon är så blek och har svårt att bli brun på sommaren.

Så – ursäkta, men var kommer denna vithetsnorm ifrån? Är klagande på utseendet på oss vitingar också ett resultat av den strukturerade vitheten i samhället?

Inte heller upplever jag att det skulle vara SÅÅÅ mycket lättare att få jobb bara för att man är vit. Är du bättre utbildad än en s.k. rasifierad person så får du väl för fan jobbet! Har ni likvärdig utbildning måste arbetsgivaren enligt lag anställa den mörkare. Vari ligger problemet där?

Ända sedan barnsben har jag hört detta om vithet, men snarare att det skulle vara sämre att tillhöra någon slags nazistras och att vi som vita är fulare med blek hy och blå grisögon. Norm möjligen eftersom de flesta människor som bor i polcirkelområden på jorden råkar vara vita, men att det skulle vara något eftersträvansvärt – NEJ!

Bör vi inte lära folk att ALLA är vi vackra och duger som vi är? Oavsett om vi har brun eller blek hy? Nu verkar ju INGET duga när fallet BORDE vara att ALLT duger! Och Evyn borde vara stolt över sitt mörka hår och inte blondera det! Om det nu inte är så att HON SJÄLV tycker det är vackert med blont hår – oavsett vad samhället tycker!

Kommentera

