Underbart att det fortfarande finns människor med självinsikt!

Jag önskar att jag fick leva i ett samhälle som inte straffar mig för att jag har självinsikt nog att inse att jag inte ska bli mamma, skriver Nora Eliasson i Metro.
http://www.metro.se/metro-debatt/jag-vill-inte-ha-barn-jag-ar-alldeles-for-sjalvupptagen/EVHpdf!RbjzxJYNoVbsU/

Hon skriver att hon varken längtar efter att bli gravid eller uppfostra småbarn, trots att hon tycker om de barn hon känner. Men som mamma skulle hon bara bli sur och stressad. Hon vill inte heller oroa sig eller behöva tänka på att barnet måste äta och leva sunt.

Jag förstår det till fullo. Jag är också för kompromisslös och har fullt upp med mig själv för att kunna ta hand om ett barn på bästa sätt. Och nog känner jag igen att den omgivning vi lever i inte kan förstå detta alls. Tvärtom, vi som har insikt nog att inse att vi inte skulle bli bra föräldrar ska straffas för det. Vi ska alltid kunna jobba över, ha tid för våra vänner som har barn när DE har tid, vi ska alltid behöva vara beredda på att försvara våra val, vi ska alltid ha förståelse för föräldrars dubbelmoral att å ena sidan vilja att männen ska ta mer ansvar för barnen, å andra sidan inte finnas alls i barnens liv, vi ska stå ut med epitet som ”egoister” trots att det egentligen är de som sätter barnen till denna värld som är egoister, vi ska stå ut med fördomar som att vi skulle hata barn eller att vi skulle hata homosexuella bara för att vi säger att inte heller alla homosexuella vill ha barn.

Inte heller vill vi ta ansvar. JO, det är det vi GÖR! Så snälla, fatta!

3 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Stämmer som 17! Jag har inte haft nån längtan efter barn och det har jag ju straffats för…
    MEN… som ”vuxlig” och på äldre dar fick jag fyra bonusbarn. DET var en ”gåva”! Då fick jag mest de mysiga stunderna, medan föräldrarna fick de andra stunderna. 😛

    • 2

      Pinglan said,

      Fyra bonusbarn! Då vet du att du lever 😉
      Själv har jag sex syskonbarn, och det är också urhärligt, man får det goda stunderna medan föräldrarna får ta resten…

      • 3

        Tofflan said,

        När vi träffades var det tre tonåringar och en femåring. Nu är minstingen tonåring. Bara killarna bor hemma, tjejerna har flyttat. Fina ungar/unga vuxna! 😛


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

