Islamistiskt språkrör känner sig otrygg – vem fan gör inte det?

Grön ungdoms språkrör i Stockholm, Semanur Taskin, hoppar av.

I ett mejl till Aftonbladet skriver hon att hon inte längre känner sig trygg inom politiken som svensk muslim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22688636.ab
Synd att det ska vara så, tänker jag först. Alla muslimer är ju inte islamister.
Men då jag läser vidare ser jag att hon själv har kritiserats för sin islamistiska hållning och stöd för Turkiets president Erdogan av kurdiska grupper i Sverige, särskilt i samband med det manifest för flyktingar som Grön ungdom i Stockholm häll för ett år sedan.

Givetvis hoppas jag att hon inte ska hotas. Men samtidigt tänker jag att det är nog flera som inte känner sig trygga i sina politiska uppdrag som inte är muslimska islamister och därmed terrorförespråkare.

Så varför detta snyftande över just unga muslimer?

2 svar so far »

  1. 1

    Asp said,

    Att en del kurder inte är särskilt vänligt inställda till turkar i största allmänhet är nog knappast en nyhet, så jag skulle vara lite försiktig med att dra slutsatser enbart baserat på kurdisk kritik. Detsamma gäller för övrigt om kritiken vore riktad åt motsatta hållet. Jag vet inget om Taskin, men om hon var en övertygad islamist, så hade jag förväntat mig att hon skulle bära slöja och möjligen inte vara speciellt intresserad av att ställa upp på bild, fast det där med att inte avbilda personer verkar en hel del muslimer inte ta vidare hårt på.

    • 2

      Pinglan said,

      Nej, undantag finns ju alltid. Muslimer är väl olika varandra precis som vi andra. Taskin tar antagligen själv avstånd från vissa delar av islamism, just detta att hon betonar att alla muslimer inte är terrorister. Att hon kritiseras för islamistisk hållning kan ju precis som du säger bero på att hon är kurd och tar avstånd från Erdogan. Kanske just därför visar hon på att hon inte bär slöja och ställer upp på bild.

      Detta med att inte avbilda personer har ju förekommit också inom ortodoxa grenar av kristendomen.

      Kul att höra ifrån dig igen, Asp!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

