Varför tar vi hellre bidrag än jobbar?

I de politiska högtidstalen vill alla människor egentligen jobba om de bara fick chansen. Det är inte sant.

I bland lönar det sig helt enkelt inte. Som när den förväntade arbetsinkomsten efter skatt inte blir särskilt högre än summan av barnbidrag, bostadsbidrag, a-kassa eller andra transfereringar från det offentliga.

Detta skriver Erik Erfors i Expressen.
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/en-del-gar-hellre-pa-bidrag-an-tar-ett-jobb/

Som arbetslös nu vet jag att det är sant. Jag är högutbildad och den första tiden får jag mer från A-kassan än från ett så kallat låglönejobb. Samtidigt – hur skulle det se ut om jag gick in och jobbade som städerska, förlåt, lokalvårdare, förlåt, hygientekniker, och fick ut mer än det dubbla än de andra anställda? Som 20-åring kan man kanske tänka sig att ta dessa jobb då ingångslönerna även för akademikerjobb många gånger är låga, men inte efter mer än 25 års arbetslivserfarenhet.

Rose-Marie Stedt Johansson, Egenföretagare inom städbranschen har svårt att rekrytera folk.
http://www.expressen.se/debatt/ingen-tycks-vilja-ha-ett-enklare-jobb-i-dag/
Enligt henne är det inte populärt att städa. Jag gör det gärna. Om min allt äldre kropp klarar det och jag får mer pengar på det än på bidrag. Men får jag sämre betalt där än vad jag skulle få på A-kassa eller soss, så, nej. Dessutom är väl inte sådana företag alltid beredda att anställa ens de få svenskfödda som söker, det är tyvärr mina erfarenheter då jag HAR hört mig för om ”sämre jobb”.
Nu kommer det ju dessutom flyktingströmmar, så jag tror ju inte att det har ändrats sedan 25 år tillbaka, som jag ska erkänna att det var då jag frågade.

Visst, jag tror också att en och annan ungdom är lat, precis som en och annan vuxen. Men många gånger är det nog även förutsättningar som måste ändras.

Kommentera

