Lite trött på politiska statements

Har ännu inte hämtat mig från Ukrainas PK-seger. Det ÄR ju ingen politisk tävling, Och det ska det inte heller vara. Vad kommer nästa år? En sång om koncentrationslägren? Eller något annat deprimerande. Ska detta inte vara en ljuspunkt i en annars så eländig värld och ska man inte komma tillsammans (come together) i stället för att sätta upp ännu större gränser mellan länder? Mer kärlek till skyddsbehövande från Syrien i så fall och mer kärlek till alla människor som inte är som du själv, oavsett om människan är flata, muslim eller till och med kritisk till invandringspolitik!

Tävlingen som från början var ett sätt att låta musik nå ut över gränserna har nu blivit ett HBTQ-statement och ett hat mot VISSA, inte alla, märk väl, länder som inte har den tolerans som råder i Västeuropa.

Själv kan jag personligen bortse från statements. Hade ukrainskan gjort en powerballad á la Polen hade jag kanske till och med röstat på det själv. Men rent politiskt skrikande – nej tack!

Jag har röstat på Vitryssland för några år sedan. Jag röstade bland annat på Nederländerna och Australien som tog ställning för att man skulle ge tusan i att stressa runt i vardagen utan att tänka efter. Jag har säkert gjort fler röster på ett statement för något. För att jag gillade låten.

Men nu FINNS det ett regelverk mot politik i texterna. Ändå har flera låtar handlat om  just politik.

Portugiserna är politiska så det förslår. Nejlikerevolution så det stänker!

Denna låt ansågs så anti-rysk så den inte fick vara med i Moskva 2009.

Synd, det bästa jag sett från Georgien.

Att älska Vitryssland är inte heller populärt.  Även om man faktiskt kan älska sitt land utan att älska ledaren.

Detta är vad jag kan komma på nu. Även om det säkert finns mer. Tipsa gärna!

Kommentera

