Självklart kommer det att ske en bojkott från Ryssland!

Ryssland hotar att bojkotta ESC nästa år i och med Ukrainas seger. Det förvånar mig inte, eftersom det finns en politisk vinkel i det hela och att Ukrainas seger beror på ett politiskt stöd för dem.

http://www.expressen.se/noje/eurovision/rysslands-dom-om-1944-provokativ/

Klart kan detta till och med öka det politiskt spända läget mellan länderna. Detta är mycket tragiskt, eftersom själva syftet med tävlingen är just att göra något gemensamt och roligt och förenas trots olikheter.

Låtar har påverkat historien förr. Paulo de Carvalhos bidrag 1974 för Portugal  anses vara en av faktorerna som påbörjade Nejlikerevolutionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Portugals_bidrag_i_Eurovision_Song_Contest

Så att Ryssland överlägger om de vill medverka kan jag faktiskt förstå. Utan att försvara deras behandling av Ukraina. Är de illa ansedda där så känner de väl sig inte säkra där heller.

Nej, sorgligt att en musiktävling och lek ska bli ett forum för politiska manifestationer. Och ja, jag röstade på Conchita Wurst då det begav sig. För att jag gillade låten och att Conchita är en så fantastisk artist.

Men problemet i detta fall är att Ryssland och Ukraina ligger i krig med varandra och hon tar upp en historisk händelse som hon menar att det inte har blivit bättre i dag. Och nej, jag tycker att det skulle vara sjukt av Israel att sjunga en låt om Förintelsen i tävlingen.

Jag kan även förstå att Ukraina skulle ha hoppat av om Ryssland hade vunnit tävlingen. Vi har redan faktum att t. ex. Libanon inte är med i tävlingen för att Israel är det. Sorgligt men sant.

Eller så kan det ryska bidraget handla om hur Ukraina samarbetade med Hitler i förintelsen av landets judar. Men, Ukraina får inte kritiseras. Som sagt, jag stöder INTE Putin och hans kränkande av gränser, men jag stöder inte heller ukrainsk nationalism. Lita lite som jag stöder svensk. Ty nationalism är fult, det får vi lära oss dagligen i media och jag ger mig fan på att ungarna lär sig det i skolan också!

Undrar vad folk skulle säga om Ryssland ställde upp med någon från den ryska minoriteten i Ukraina som flytt till Ryssland? Skulle faktiskt kunna bli kul att höra om folk tar det på samma sätt som då andra flyktingar söker skydd eller om man skulle göra skillnad på flykting och flykting.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article22822715.ab

För er som inte visste så är det inte bara radikala muslimer som ansluter sig till IS från Sverige. Det finns högerextrema som slåss på nationalistiska ukrainares sida mot Ryssland. Hoppas man ger dessa nynazister lite cred då de kämpar mot Putin, mördar ryssar och kommunister.

Än en gång, jag försvarar INTE anekteringen av Krim eller Putins maktbegär, som även kan hota Sverige om det vill sig illa, eller nynazister, jag vill bara peka på den inkonsekvens som PK-media förespråkar och att man bara får se en sida av det som pågår.

Och därför bör man vara ännu mer försiktig med politiska sångtexter i en tävling som har till syfte att förena och bygga broar mellan länder.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22822419.ab

Och vissa som röstar fattar. De ryska telefonröstarna ger 10 poäng till Ukraina. Och tro det eller ej – men de ukrainska telefonröstarna ger sina 12 poäng till Ryssland!

SÅ ska det se ut! Man röstar på den låt man gillar!

http://eurovisionworld.com/?eurovision=2016

Sedan är de synd att det blir en politisk strid av det.

Kommentera

