Julia Roberts vill inte bära högklackat

Man ska vara rädd om fötter.

Därför är Julia Roberts fotprotest så viktig.

Tvång att bära högklackat är att jämföra med tortyr.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/hogklackade-skor-ar-ett-tortyrredskap/

Ja, åter igen kan jag vara glad över att jag inte är prinsessa eller kändis. Då skulle jag vara tvungen att gå i skor som inte går att gå i. Varenda gång jag ser ett på riktigt sjukt högklackade skor så förundras jag över att folk kan röra sig i dem.  Själv kan jag inte ens gå i vanliga högklackade skor.

Å andra sidan var det inget som uppmuntrades då jag var ung. Just FÖR att man kan få förkortade hälsenor och hallux valgus av dem. Däremot så hoppar jag gärna runt i tåskor om tillfälle ges. Men de ska då inte vara för trånga! Och riktigt bra kan jag inte dansa i dem heller. Men ta balans i dem kan jag.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/hogklackade-skor-ar-ett-tortyrredskap/

Bra att man inte ville att jag skulle förstöra fötterna då jag var ung. Samtidigt så kan det faktiskt vara snyggt vid vissa tillfällen, och då kan jag sörja över att jag inte överhuvud taget kan röra mig i högklackat utan att vricka fötterna.

Vad som däremot är intressant i debatten är att om en kvinna faktiskt vill bära dessa tortyrredskap så är hon förtryckt. En man som av någon anledning vill plåga sina fötter är frigjord och normkritisk.

Konsekvens, tack!

 

Kommentera

