Men, vilka frågor kan man ställa, då?

Michael ”Grand P” Popoola skriver om 28 saker han är trött på i Metro.

http://www.metro.se/metro-debatt/ordet-mulatt-och-n-bollar-har-ar-28-saker-jag-ar-trott-pa/EVHpfD!6ANHgP6cEKe4s/

Visst kan man förstå vissa saker, men annat skulle jag gärna vilja att han utvecklade mer:.

Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan ”var kommer du ifrån?”

Varför anses det så provokativt? Vanlig hyfs och intresse för andra människor anser jag att det är. Visst kan jag fatta att det är tjatigt om folk insisterar på att man ska berätta hela sin släkts historia och att inte nöja sig med att man bor i Stockholm nu, men om jag hör att någon talar skånska, är det fel att fråga varifrån i Skåne vederbörande kommer?  Och jag som har fått lära mig att om man har sociala svårigheter så är denna fråga ett bra samtalsämne. JAG blir trött på att vanlig hyfs tolkas som rasism. Hur många aspies blir inte kränkta av att de som försöker kämpa med sociala koder får lära sig att deras beteende är fel?

Vet ni vad jag är trött på? Att bli frågad ytterligare tre gånger om var jag kommer ifrån, ”fast egentligen?”

Åter igen – tjatigt, ja, men hur kan ett intresse för hela den andra personen vara fel?

Vet ni vad jag är trött på? Att bli frågad ”får jag känna på ditt hår?”

Korkat att vilja känna på andras hår, tafsigt rentutav. Kan fatta att folk tycker det är spännande och exotiskt att vi ser olika ut, men det är inte någon rättighet att få känna på någon som ser mer exotisk ut än en själv.

Vet ni vad jag är trött på? Att bli ett överraskningsmoment för att jag pratar bra svenska.

Säger någon till mig att jag talar ett språk bra blir jag smickrad. Inte kränkt. Även om jag talar språket flytande, vilket jag gör med mitt modersmål och ett språk till som inte är engelska. Jag talar dessutom bra engelska och ytterligare ett språk. Och jag gillar om folk tycker jag talar språken bra, inklusive mitt modersmål.

Vet ni vad jag är trött på? Att stå till svars för hela svarta samfundet om varför de får använda N-ordet i filmer och musik.

Då vissa ord faktiskt anses vara kränkande KOMMER folk att undra varför vissa får använda dem och andra inte. Sedan ska ingen behöva stå till svars för vad några inom en grupp gör. Oavsett om de är svarta eller vita.

Vet ni vad jag är trött på? Att behöva tänka ”Fan! Vi hade behövt en tjej och en etnisk svensk med oss för att komma in på nattklubben”.

Kan inte svarta och/eller invandrare nekas inträde även om det är tjejer och svenskar med?

Vet ni vad jag är trött på? Att bli tillfrågad om jag är med på ”gästlistan”.

I vissa fall är det tyvärr diskriminering. Man väljer vilka man vill släppa in. Men det drabbar tjejer och etniska svenskar också.

Vet ni vad jag är trött på? Att få höra att jag har fel skor på mig samtidigt som vakten släpper in en ”Pelle” med sandaler och en grön elefant tryckt på sin t-shirt.

Jag förstår verkligen att man blir trött på sådant. Men jag som etnisk svensk tjej har också råkat ut för det flera gånger.

Vet ni vad jag är trött på? Att inte ens göra besväret att tillkalla polispatrullen som står tvärs över gatan.

Varför skulle du göra det? Vad har hänt? Och om det har hänt något, varför inte? Är det för att du tror att de inte kommer om du ser annorlunda ut, eller är det samma lathet som man ser hos andra svenskar?

Vet ni vad jag är trött på? Att bli ”misstagen” för en kriminell av polisen.

Där kan jag VERKLIGREN  fatta att du blir trött. Många, både svarta och vita, blir tagna för kriminella för att de har rastafrisyr. Varför tror sig poliser ha rätt att trakassera folk för att de ser ut på ett visst sätt?

Vet ni vad jag är trött på? Att trots man blivit misshandlad, kränkt och förnedrad framför sina grannar, inte polisanmäla händelsen för att det är inte lönt.

Varför tar inte polisen itu med ärendet? Hur vet du att det inte är lönt? Varför reagerar inte dina grannar eller varför anmäler DE inte om du inte tror eller vet att det är lönt?

Vet ni vad jag är trött på? Att ingenting förvånar mig längre.

Det är SÅÅ sant. När man inte tror att de kan bli dummare så BLIR det dummare. Jag behöver inte heller läsa romaner heller, verkligheten är oftast mycket bättre. Eller sämre.

Vet ni vad jag är trött på? Att minst en butikspersonal låtsas städa just där jag befinner mig.

Kanske låtsas de inte. De kanske behöver städa där. Men idioter bland dem finns det säkert alldeles för många också.

Vet ni vad jag är trött på? Att höra ”ni invandrare”.

Jag fattar och förstår dit till 100%! Precis som att man blir supertrött på att höra att män är våldtäktsmän, muslimer terrorister, kvinnor falska haggor och kristna homofober. De som generaliserar kunde väl tänka sig LITE för.

Vet ni vad jag är trött på? Att personer med olika etniska bakgrunder blir sedda som en homogen grupp.

Precis! Invandrare är olika varandra både som individer och som etniciteter. En invandrare kan komma från Norge och från Samoa.  Och norrmän och samoaner är individer.

Vet ni vad jag är trött på? Att konstant bli påmind om mitt efternamn när jag söker ett jobb eller en bostad.

Verkligen. Det är svårt nog för folk med svenska namn att få jobb och bostäder, så att heta något ner ovanligt kan inte vara kul.

Vet ni vad jag är trött på? Att se vita kränkta personer år 2016 diskutera att det faktiskt heter N-bollar ”för det har det alltid gjort”.

Ord ändras över tiden. Men när det kommer uppifrån och inte underifrån så KÄNNER sig folk kränkta. Eller i alla fall överkörda. För det heter ju faktiskt ”vitboll”!

Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan ”är det inte rasistiskt att säga vitlök då?” och att höra ”jag känner en svart och han säger själv N-boll”.

Vitlöken är inte rasistisk eftersom den har hetat så längre. Men kanske borde den döpas om, med tanke på det vithat som OCKSÅ finns! Om en svart person säger negerboll, säg då till vederbörande att det heter vitboll.

Vet ni vad jag är trött på? Ordet ”mulatt” och frågan var alla ”mulatter” kommer ifrån…Mulattien?

Nähä, är mulatt också ett rasistiskt ord nu? Vad heter det då när den ena föräldern är vit och den andra är svart? Vem säger att mulatter kommer från Mulattien? Den som säger så kan ju inte ha så mycket koll.

Vet ni vad jag är trött på? Att vid den pinsamma korta träffen på Ica, med en gammal skolkamrat som man inte sett på tio år, få höra ”jaa, asså man kan ju inte bo kvar i Malmö”. Man bara vet var samtalet är påväg och en kvart senare står du där och får svara för hela svenska invandringspolitiken – och allt du ville göra var att köpa lite tomater.

Varför ör det känsligt att reagera mot den invandringspolitik som  Sverige har? Sedan bör man kanske inte ta samtalet på ICA när man ska handla, och inte heller ska invandrarna behöva stå för dåliga svenska beslut mer än svenskarna.

Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan om jag kan prata afrikanska och om man ”bor i hyddor i Afrika?”

Men – vad gjorde de som frågar så i skolan? Sov? Det finns ju faktiskt flera olika språk och sätt att bo i Afrika. Precis som i Europa. Om jag kom från Sverige till en annan världsdel och fick frågan om jag kunde tala Europeiska och om alla bodde i alphyddor här så skulle jag väl bara skratta åt en så obildad människa och förklara ett och annat i stället för att bli kränkt.

Vet ni vad jag är trött på? Bli frågad om jag kan bli bränd av solen.

Förstår att du blir trött på frågan, även om jag mycket väl skulle kunna vara så jävla dum att jag ställde samma fråga. Då jag var ung fick jag veta att människor i Afrika var mörkhyade för att kunna tåla stark sol bättre och att folk i norr var ljusa i hyn för att kunna tillgodogöra sig b-vitaminer bättre.  Uppfattar en svart person frågan om de lättare blir förkylda också som kränkande?

Vet ni vad jag är trött på? Att bli exotifierad.

Kan jag verkligen fatta. Det är ju just på grund av att svarta är ovanligare än vita i Sverige som gör att folk tror att svarta tål oändligt med sol och att folk vill ta på deras hår.  Blonda svenskar som kommer till andra länder där folk är mörkhåriga får också uppleva hur folk vill ta på deras hår. Ingen rättighet alls, men nyfikenheten kan jag fatta även om den är tröttsam.

Vet ni vad jag är trött på? Att få frågan om varför alla svarta hälsar på varandra.

Konstig fråga. Kan man inte fråga varför inga vita hälsar på varandra nästa gång man får denna knäppfråga?

Vet ni vad jag är trött på? Ordet ”färgad”.

När jag var barn på 60-talet var ”färgad” det rätta politiskt korrekta ordet att använda. Jag minns att jag tyckte det var idiotiskt redan då. Vita människor var väl inte färglösa heller?

Vet ni vad jag är trött på? Trångsynta vita människor som talar om för mig att ”det där var väl inte så farligt” och berättar för mig hur jag ska känna istället.

Jag ser fan rött då andra talar om hur man ska känna! Så jag fattar VERKLIGEN att du är trött på det, jag har i hela mitt liv fått höra hur jag ska tycka, känna och göra. Det sker än. Men detta kan ju även de som hela tiden får höra vilka rasister de är hela tiden också känna. De får ju OCKSÅ veta hur lättkränkta de är! Och tacka fan för att de BLIR trångsynta då!

Vet ni vad jag är trött på? Att mina känslor och berättelser nonchaleras för att jag förmodligen har sett för många filmer.

Man har väl egna känslor även om man läser filmer och böcker. Vi har alla vår historia, och även om folk inte kan förstå så kan de väl ge fan i att uppträda nonchalant.

Vet ni vad jag är trött på? Att det kommer finnas minst en person som just nu tänker ”Offerkofta! Gå och lägg dig! Han lider ju av allvarliga trauman, han behöver terapi för sina psykiska problem!”

Vissa saker håller jag som sagt med om, i andra fall håller jag inte med. Men terapi för problem, det behöver säkert jag också.

 

Sammanfattningsvis kan jag tycka att man inte kan bestämma vad andra människor blir kränkta av eller ledsna för. Men samtidigt så blir jag trött om en enkel och neutral fråga anses vara rasism, då kan JAG tycka att man borde ta itu med verklig rasism som att man väljs bort för bostad och jobb eller att folk tafsar en i håret i stället för att bli arg på folk som undrar varifrån man kommer, tycker att man har ett bra språk eller tycker att man är vacker.

 

Kram på er ALLA!

 

 

Kommentera

