Jag lovar att man inte är skonad från arbetslöshet för att man är vit.

Jag har fått känna på hur djupt rotad afrofobin och den strukturella rasismen är på den svenska arbetsmarknaden. Nu vill jag i ren protest säga upp mitt svenska medborgarskap, skriver säljaren Kevin Pedral.

http://www.expressen.se/debatt/darfor-vill-jag-inte-vara-svensk-langre/

Han kom till Sverige 1998 från krigets Demokratiska Republiken Kongo.  I grundskolan i förorten går det inga svenskar, då han kommer till gymnasiet är han den ende mörkhyade. Men han accepterades.

I så fall, varför ens då nämna hudfärg på vare sig själv eller de andra? Sker ingen diskriminering eller mobbing där, så spelar det ingen roll.

Men när han ska komma ut och jobba så får han inga jobb trots erfarenheter (hur fick han dem, då?), utbildning och bra betyg. Han får bara jobb som tydligen han är överkvalificerad för, och ingen vill fastanställa. Han får lägre lön än kollegorna (ursäkta, men tack och lov så verkar det vara vettiga företag där inte ingångslönerna är högre än vad de som jobbat i 20 år har – något som är vanligt förekommande på våra myndigheter, kanske borde jag jobba privat i stället) och är den ende svarte där (sorry, men de flesta som bor  i nordiska länder är ljusa eftersom det är taskigt med sol där och ljus hy tillgodogör sig D-vitamin bättre).

Sedan kan ju folk ge fan i rasistiska tillmälen, det jag VERKLIGEN hålla med om!

Kevin vill nu säga upp sitt svenska medborgarskap. Fan, det vill jag också! Problemet är att jag inte kan luta mig tillbaka på något annat land. Jag är vit svensk med svenska som modersmål. Välutbildad. Och jag är OCKSÅ arbetslös och har svårt att få ny anställning. Jag var mobbad i skolan, och inte riktigt som andra på arbetsplatserna,  kanske har jag AS, men vem fan bryr sig? Inte mina chefer och inte ens min familj. Det enda JAG har fått höra är hur jävla priviligierad jag är som vit. Så priviligierad så att jag får höra att jag är både kvinnohatare och rasist om jag påpekar fel i systemet.

Jag har börjat söka ”enklare jobb” i utlandet, här i Sverige tror jag inte på någon framtid. Ty om man menar att man är utsatt för rasism när det faktiskt kan vara så att man helt enkelt är ung och oerfaren (kom man till Sverige 1998 och gick i grundskolan först så är man högst 33 år – och på de högutbildade jobben är det ungt, jag var inte mycket yngre när jag fick mitt första och enda fasta jobb hittills) och våra politiker anser att det är rasism – då stannar inte heller jag kvar i det här landet längre om jag kan slippa.

Det är nämligen just sådant här som gör att både hatet mot svenskar och hatet mot invandrare ökar. Och jag tänker inte acceptera någotdera!

 

 

 

3 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Det är inte OK att inte ge nån jobb på grund av hudfärg. Men som även såna som jag som är vita, välutbildade och med gedigna erfarenheter har inte heller fått jobb – förrän efter sju och ett halvt år, nästan. Jag fick INGEN hjälp från nåt håll, jag ser bara andra grupper som ska tryckas ut i arbetslivet, t ex människor som är mycket svårt sjuka ska TVINGAS jobba. Det är nåt riktigt galet när det är så här, tycker jag! Nu gläds jag varje dag för att jag fick jobb (det är provanställning 6 mån först, två är nu avklarade), men jag kan avslöja att jag stod beredd att hoppa framför tåget MÅNGA gånger i min förtvivlan.

    • 2

      Pinglan said,

      Först och främst – GRATTIS till jobbet! Och dessutom att det tycks vara ett fast sådant.
      Sedan kan jag bara säga att jag håller med till 100%! Helt sjukt att svårt sjuka ska tvingas jobba när det finns frisk arbetskraft att tillgå på marknaden. Och för att inte tala om dessa grupper som GÅR före i köerna till jobb.

      Kram från Pinglan

      • 3

        Tofflan said,

        Tack raring! Ja, det är ett fast jobb, fast jag har ju sex månaders provanställning – två är nu avklarade.
        Det är vansinne att tvinga ut människor som i princip är döende, till och med. Jag fattar inte hur de tänker! Eller, de tänker inte.
        Kram tebax och ge inte upp om jobb!!!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

