Har man redan glömt IKEA-morden?

I en uppmärksammad krönika lyfte Expressens krönikör Alex Schulman ett kontroversiellt krav från den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Kent Ekeroths – att asylsökande inte ska få röra sig fritt i samhället. Schulman menar att Ekeroths uttalande påminner om nazisternas och undrar varför ingen protesterar. Men det är ju just vad folk gör.

Efter krönikan har SD-inlägget börjat debatteras i media.

– SD:s förslag är extremt och antidemokratiskt, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson till SVT.

http://www.expressen.se/nyheter/ministern-extremt-och-antidemokratiskt/

http://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/ekeroths-syn-pa-asylsokande-paminner-om-nazisterna/

Rätt avskyvärt att asylsökande tar sig friheten att säga till Sverige vad vi borde göra eller ej. Som om de har en rättighet att vara här. De borde inte ens ha rätt att få hålla demonstrationer – det borde vara förbehållet medborgare. Dessutom; detta är ytterligare ett argument varför asylsökande inte ska få vistas fritt”, skrev Ekeroth på Facebook.

Synnerligen korkat tycker jag också. De har rätt att vara här och ansöka om asyl och de har rätt att vara här tills de har fått avslag. Får de asyl har de rätt att stanna. Och demonstrera har varenda sketen turist rätt att göra. Asylsökande och svenska medborgare likaså. Så länge de inte använder våld.

När TT bad Richard Jomshof att kommentera ställde sig Sverigedemokraternas partisekreterare bakom Ekeroth.

– Uttalandet är fullt rimligt. Medan asylsökande väntar på beslut borde de befinna sig i förvar tills de vet om de får stanna. Det handlar om rikets säkerhet, säger han till nyhetsbyrån.

DET argumentet kan jag däremot köpa! Har man glömt IKEA-morden? Då det skedde undrade jag faktiskt om man fick knalla omkring hursomhelst i ett land utan vare sig asyl eller visum.  Jag menar, jag kan inte knalla runt i USA om inte jag har ansökt om turistvisum eller har fått uppehållstillstånd där.

Så med andra ord – jag har hört värre från SD. Varför vill man importera terrorism? Är det inte bättre att hålla folk i förvar både för deras egen och andras säkerhet innan man vet?

Ska vi någonsin ha en chans att hjälpa skyddsbehövande så måste vi se till att det finns jobb och bostäder till ALLA i Sverige och att minimera terrorriskerna. Ty vi vill väl inte att det ska bli i Sverige som i de områden de flyr ifrån – eller?

Är jag en rasist om jag vill att folk ska leva tryggt i Sverige? Både vi som är födda här och de som kommer hit?

1 Response so far »

  1. 1

    Hans Odeberg said,

    Jag får en spontan undran här. Ur den grupp som anser att det är oanständigt att anse att asylsökande inte ska få demonstrera, hur många är det som anser att de som marscherar under blågula flaggor inte borde tillåtas demonstrera?

    Jag misstänker ett visst överlapp.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

