Det finns både fördelar och nackdelar med att förbjuda tiggeri

Nu har opinionen svängt. Majoriteten totalt, 57% är för ett tiggeriförbud.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23372316.ab

Debatten tog fart efter att civilminister Ardalan Shekarabi (S) ville särskilt granska hur sådana modeller fungerar i grannländer som Norge och Danmark.

Frågan är inte lätt. Jag håller själv med om att tiggeri inte löser romernas problem i längden, och visserligen kan man inte lagstifta bort fattigdom, men man accepterar fattigdomen om man tillåter att folk tigger.

I TV4 hörde jag idag morse hur en kvinna sade att romerna har det så svårt i Rumänien och Bulgarien att om inte både Sverige och dessa länder vore EU-länder så skulle dessa människor få asyl i Sverige. Ja, varför får de inte det då? Eftersom de är  EU-medborgare så är vi och resten av Europa mer skyldiga att försörja dessa än till exempel folk från Syrien och Somalia – eller?

http://www.expressen.se/ledare/ratt-signaler-om-tiggeriet/

Om inte – varför?

Aftonbladet har en bra artikel med argument för och emot tiggeri.

http://badasidor.story.aftonbladet.se/chapter/borde-tiggeri-förbjudas/

Tiggandet löser inga problem. Oavsett om du är svensk alkoholist eller rumänsk rom så måste andra åtgärder till.

Press på andra länder, kanske främst de länder därifrån de kommer är inte fel. Rumänien och Bulgarien skrattar säkert åt Sverige för att de snälla svenskarna tar hand om deras problem. Det är inte okej att vi ska lösa hela världens problem, vilket vänstern här ofta vill. Då man har försökt har det dock fullständigt strandat.  Jag frågar mig varför.

Inte alla, men många av tiggarna är utsatta för människohandel. Det är en av anledningarna till att jag inte ger dem pengar.  Någon enstaka gång har jag stuckit till dem bananer. Då har jag sett deras situation utan att stödja kriminella med pengar. Men förbjuder man tiggeri så skulle detta öka. Av samma orsak är jag emot sexköpslagen och den svenska narkotikalagstiftningen. Dessa lagar gör det ännu svårare för de som drabbas och det har ju visat sig att Sverige har högre kriminalitet än till exempel Nederländerna då det handlar om droger och prostitution.

Visst är det plågsamt att se fattigdom, i synnerhet i ett välfärdsland, kanske. Men å andra sidan nyttigt också. Så som många rumänska romer har det i Sverige har många icke-romer det i Rumänien. Romer har det ännu värre där.

I Norge fanns förslag om förbud att ge pengar till tiggare. Då ÄR vi ju precis på samma ställe som den svenska sexköpslagen. Inte heller ska det vara förbjudet att be om hjälp så länge man inte hotar och tvingar andra. Det är upp till mig att välja om jag vill hjälpa eller inte – och jag ska inte heller dömas eller fördömas för mina beslut, oavsett vilka de är.

 

I denna fråga är jag som sagt tveksam. Att ge pengar till tiggare anser jag är kontraproduktivt – DET är ett sätt att permanentera fattigdom, men förbud gör situationen värre för dem. Och för de som VILL hjälpa.

Kommentera

