Trötthetssyndrom

Jag har läst boken ”Svart kvinna” där mörkhyade kvinnor, och även några mörkhyade män, berättar vad de får ta på grund av sitt utseende. Helt sjukt att folk till exempel helt ogenerat kan fråga folk vad de har för färg på könsorganen eller inte släpper in dem på lokal!

Men andra gånger undrar man. En tjej blev tydligen kränkt då någon klasskamrat inte tyckte att hens solbränna var lika fin som den mörkhyade tjejens naturliga färg. En annan blev kränkt för att hon fick höra att hon som mulatt var väldigt vacker, även om den som sade det uttryckte sig  otroligt klantigt genom att säga att svarta var fula!

Men vem fan har inte uttryckt sig klantigt? Vem av oss har varit fördomsfria och vetat allt från början? När jag var barn trodde jag också att negrer var ett folkslag som levde i Afrika, därför kunde inte Pippis pappa vara negerkung i Söderhavet. I Söderhavet bodde polynesier, inte negrer, och pappan var dessutom vit! Av detta skäl anser jag att Louise Andersson Bodin, som fick Adam Tensta att lämna TV4-studion i protest mot att Tv4 samarbetade med henne, inte är rasist, utan snarare obildad och uttryckte sig klantigt då hon sade samma sak som jag tänkte som barn.

Mest trött blev jag på Amira Diallo, då hon skriver om White People Fatigue Syndrome i ”Svart kvinna”.  Amira menar att flertalet vita blir defensiva då rasism kommer på tal. Ja, kanske beror det på att då rasism kommer på tal så handlar det lika mycket om att vita människor är rasister per se, eftersom de är – vita!  Snacka om att vita döms kollektivt precis som svarta! Enligt Amira Diallo så blir svarta förebrådda för att ens tala i termer som svarta eller vita människor. Men om man inte talar om hudfärg, hur ska man DÅ kunna tala om rasism och dess existens – eller icke-existens!

Det mest skrämmande är då Amira Diallo talar om vita som säger att ”vi är alla människor” eller ”jag ser då i alla fall inte färg”,  eftersom de då förnekar att rasism och förtryck existerar!

Men hur fan ska vi vita göra då? Jag kan väl mycket väl inse och förstå att rasism existerar, men se Amira  och  Fanna  och Adam som INDIVIDER, precis som jag ser Jimmie, Gudrun, Stefan och Ebba som INDIVIDER, inte vita! Men att påstå att alla vita ser ner på svarta, det är väl lika rasistiskt som att påstå att alla svarta är bra på att dansa!

Jag förstår OCKSÅ att det finns svarta som är trötta på att få dödshot och rasistiska floskler kastade i ansiktet. Men som vit måste man också vara på helspänn hela tiden och framför allt vara noga med vilka ord man använder,  hur man bygger meningar och hur man yttrar sig hela tiden. Det är inte för inte som jag byter till andra språk än svenska så ofta jag kan, eftersom det är lättare att slappna av då.

Amira Diallo menar att lösningen på WPFS för hennes del är att inte umgås med vita människor mer än nödvändigt, gärna semestra i ett icke-vitt land. Skulle en vit person uttrycka sig såhär så klassas det som rasism – med rätta!

Tja, det står dig fritt att lämna detta hemska, vita, rasistiska landet vilken dag du vill. Jag vill också lämna det. Men det är inte för att jag är en sådan jävla rasist så att jag inte vill umgås med folk som inte har samma hudfärg som jag och hela tiden behöva tassa på tå utan för att jag är så jäkla trött på denna politiska korrekthet som GÖR att jag måste vara försiktig hela tiden. För att få ett jobb. För att kunna ta lån. För att kunna gå med i facket. För att överhuvudtaget inte hamna i utanförskap. Svarta och vänsterfolk har inte patent på detta.

Så jag blir också drabbad av trötthetssyndrom . PCFS. Political Correctness Fatigue Syndrome.

Kommentera

