Jag förnekar inte era upplevelser!

Jag hade nyligen ett samtal med en kompis. Miljöpartist och FI:are. Att vi inte är  överens politiskt fattar ni säkert, och då är jag verkligen inte SD:are  eller kristdemokrat själv.

Vi diskuterade feminism. Jag sade att jag tyckte Zara Larsson var dum, då hon drog alla män över en kam och hatade alla. Min kompis menade på att Zara är ung och att hennes yttrande tillkom i affekt. Så långt håller jag med. Om någon hade blivit våldtagen på mitt jobb hade jag också önskat att vederbörande skulle hamnat i helvetet och Zara borde ha fått psykologhjälp i stället för att lägga ut saker på Twitter som hon mig veterligen inte har behövt pudla.

Det som förvånar mig är att min kompis inte ens svarar då jag säger att folk handlar i affekt då de hatar muslimer när ett terrordåd har begåtts. Jag tycker inte det är rätt att alla muslimer ska behöva ta fan för att vissa inte kan uppföra sig, lika lite som att alla män ska behöva ta skit för att några inte kan sköta sig.

Då jag säger till henne att jag då aldrig har träffat våldsamma män eller män som tafsar eller män som tycker att det är okej att våldta så säger hon att eftersom jag inte har haft äldre bröder, så fattar jag inte!

Må vara att hennes bröder och deras kompisar är obehagliga i grupp, men att man får obehagskänslor då man träffar män till skillnad från kvinnor  – beror ju på att NÅGRA FÅ förstör för alla andra. För kvinnor och för män som aldrig skulle komma på tanken. Jag kan också känna obehag med män ibland, i synnerhet utländska män, men det  betyder verkligen inte att jag tror att ALLA utländska män tycker att det bara är att dunka på!

Hon talar vidare om att män som våldtar inte har fått feministisk uppfostran och att killar känner sig hotade av det jämställda samhället.  Samt att unga pojkar har gott om testosteron. Jaha. Det skulle alltså förklara varför dessa ensamkommande flyktingbarn är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Intressant blir att när jag påpekar detta så heter det plötsligt att hur vet man att det är unga flyktingpojkar och att minsann svenska pojkar också våldtar!

När nekade jag till att det finns svenska våldtäktsmän? Men utländska män är överrepresenterade. Det är vara att läsa BRÅ:s rapporter. Har hon sovit när polisens mörkande kom fram? Givetvis är våldtäktsmän även bland utlänningar en minoritet.

Men om man faktiskt tänker sig att män nu skulle vara svin och djur rakt av. Ursäkta, men vad är det då för slampor och luder som knullar dom frivilligt då?

Ett skäl till varför jag själv inte vill ha familj eller ens sex tror jag ÄR just att jag uppfostrades till att män är svin, män ska man vara rädd för, män är bara ute efter en sak, och så vidare. Varför skulle jag vara en sådan hora att jag befattade mig med sådant? Tack och lov gjorde jag andra erfarenheter i livet och blev inte en sådan fördomsfull människa att jag hatade alla män.

Män är nämligen olika. Precis som kvinnor. Några är bögar, andra är straighta. Några är snälla, andra är stygga.

Och förresten, ni män som hyllar Zara Larsson och säger att det är ni som är problemet – hur många kvinnor har ni våldtagit?

Som sagt, jag förnekar inte era upplevelser om ni säger att ni har haft negativa upplevelser av män, eller känt er orättvist behandlade som kvinnor. Visst får äldre systrar säkert mer krav på sig än sina yngre bröder, men det får med största sannolikhet äldre systrar till yngre systrar också. Visst kan äldre bröder förtrycka sina yngre systrar, men det lär ju förekomma att de förtrycker yngre bröder också. Storebrorsorna försvarar väl ofta sina yngre syskon, bröder och systrar också. Precis som att storasyrrorna hjälper sina yngre systrar och bröder. Alla dessa upplevelser förekommer bland folk, vill jag lova. Och alla dessa upplevelser är verkliga.

Just därför kan man inte generalisera. En annan av mina kompisar har haft många negativa upplevelser av utlänningar. Är det då okej att kritisera alla utlänningar? Många svarta har haft negativa upplevelser av vita. Är det för den sakens skull okej att kategorisera alla vita som rasister?

Nej, skulle jag säga. Men man måste ta upplevelserna på allvar. För gör vi inte det så förstärks hatet. Både mot män, kvinnor, svenskar och utlänningar.

 

3 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Som vanligt skriver du en massa som jag tänker och inte längre vågar skriva om. Orkar inte med mera hallabalajsskit om mitt bloggande, nämligen. Men TACK!

    • 2

      Pinglan said,

      Tack snälla!
      Det är ju bara inte klokt att folk har Nu vet jag inte vad du skrev om tidigare, men jag har då aldrig läst något kontroversiellt på din blogg, jag har fått en inblick i ditt vardagsliv och boktips.
      Yttrandefrihet borde vara något självklart, och då är jag så feg att jag är anonym. Får jag skit för något ej politiskt korrekt så är det mitt alter ego som får skit, inte jag.
      Synd att det ska vara så.
      Kram Pinglan

      • 3

        Tofflan said,

        Jag hade också en tanke på att vara ett alter ego, Tofflan. Men jag ville berätta om det jag var med om etc. Det var INTE bra…
        Jag läser dina inlägg med njutning ibland. Blir förbannad, nickar, hållar med – eller inte. Du skriver bra. Fortsätt!
        Kram!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

