Medborgarlön?

I framtiden kommer en stor del av arbetskraften bestå av datorer, intelligenta maskiner och robotar. Och ju fler jobb som ersätts av teknik desto mindre arbete kommer människor behöva utföra. I slutändan kommer det leda till att staten får stå för lönen.  Det kommer helt enkelt inte finnas andra alternativ.

Modellen fungerar så att staten betalar ut en grundlön till medborgarna en gång i månaden.

I somras hade Schweiz  planen att införa en medborgarlön på cirka 23200 svenska kronor i månaden. Men väljarna röstade ned förslaget – dock gav det upphov till en diskussion kring ämnet på en global nivå.

USA:s president Barack Obama tog upp idén om en medborgarlön i en intervju i somras: ”Huruvida en medborgarlön är rätt modell eller inte, om det ens kommer att accepteras av breda massan, det är en debatt som vi kommer föra under de kommande tio-tjugo åren”.

Så som det ser ut idag så sker det både besparingar och automatiseringar. Inte ens högutbildade kommer att ha jobb i framtiden. Kan man inte då försörja sig så har man främlingsfientlighet som ett brev på posten. Det har historien visat och det ser vi idag.

thomask69 tipsade om Youtube och att man kan googla på We will work for free. Där kommer det upp längre och kortare alternativ om hur teknik kommer göra oss arbetslösa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23877136.ab

Och att få över 23 000 för att inte jobba skulle jag inte tacka nej till. Det är ju fasen mer än vad jag har i a-kassa! Och jag kan lugnt säga att jag inte har något problem med att sysselsätta mig när jag inte jobbar, tro mig , jag vet!

Men en del kan tydligen inte få nog av jobb. Vissa måste ju till och med ha så mycket stress i sina liv att de tar med sjuka barn till jobbet!

http://www.metro.se/lasarhornan/insandare-ta-inte-med-ditt-sjuka-barn-till-jobbet/EVHpkf!rVn6ATub6tzYo/

För helsicke, barn har inte på jobbet att göra ens om de är friska! Och är ditt barn sjukt så finns det något som heter VAB och som folk utnyttjar i tid och otid! SÅÅÅ jävla oumbärligt på ditt jobb ÄR du inte – och har man ett sådant viktigt jobb så får man kanske tänka på att avstå barn. Man KAN inte få allt i livet!

Själv fruktar jag mest den halka som kommer på dessa osandade trottoarer i morgon. Som min vän ”Bussiga Barbro” säger: ”Det var en gång och den var inte sandad.”

Pöss!

 

 

Kommentera

