Konstigt – jag har upplevt det precis motsatta – som kvinna!

Zoran Alagic, som var pressekreterare åt jämställdhetsminister MargaretWinberg 1998-2003,  menar att män inte kan bli kränkt på grund av sitt kön. Då män säger att de diskrimineras på grund av det så drar de kränkhetskortet och man öppnar upp för ett mer ojämlikt samhälle.

http://www.metro.se/metro-debatt/att-saga-nej-till-feminism-men-ja-till-jamstalldhet-ar-ologiskt/EVHpkx!nFzHtpuMJcXRw/

Att säga nej till feminism och ja till jämställdhet är ologiskt, menar han. Ursäkta?

Jag menar inte heller att inte kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön. LIKA LITE som jag inte menar att inte män diskrimineras på grund av sitt kön. Och just därför anser jag, till skillnad från Argic att man INTE kan kalla sig feminist och vara för jämställdhet. Lika lite som man kan kalla sig maskulinist och säga sig vara för jämställdhet.

Ännu märkligare finner jag att han säger sig aldrig ha mött kvinnor som hatar män, men däremot män som hatar kvinnor. Själv har jag bara mött kvinnor som hatar män men aldrig män som hatar kvinnor. De gånger jag har mött hat mot mig för att jag är kvinna så har det kommit från andra kvinnor. Det har varit kvinnor som har dömt mig för att jag inte vill ha barn. Det har varit kvinnor som har kommenterat min vikt och min klädstil, ja, okej då, en homosexuell kille kommenterade mina kläder en gång och mitt nagellack en annan gång – på 1980-talet!

Då Alagic hänvisar till mordstatistik som bevis på att han mött män som hatar kvinnor – hur många mördare har han mött? Jag bara undrar…

Nej, jag håller snarare med snickaren Martin Hysén. Feminism och jämställdhet är ord som har kidnappats av kvinnor som hatar män.

http://www.metro.se/metro-debatt/feminismen-har-kidnappats-av-kvinnor-som-hatar-man/EVHpkv!r5YUYx6eb8GGc/

Men det törs man knappt säga i Sverige utan att bli missförstådd.

TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson lade fram ett politisk fempunktsprogram på Facebook.

Oscarsson föreslår att Europa måste ”säkra gränserna” och med ”maximal kraft stoppa all islamism”.

”Inlägget öppnade för misstolkningar, och det var ju inte bra. Marcus har också förtydligat vad han menande i ett nytt inlägg”, skriver Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23988617.ab

Han var helt enkelt tvungen att förtydliga.

”Att säkra gränserna innebär att ha full kontroll på vem som passerar EU:s yttre gräns (det är inte samma sak som att totalstänga gränsen) och att stoppa islamismen innebär att stoppa militanta grupper (det är inte samma sak som att stoppa en religion).”

SÅÅÅ rätt! Hur ska annars den majoritet av muslimer som inte heller vill ha islamism kunna känna sig trygga här? Jag undrar igen…

Kommentera

