Allt ont i världen beror inte på vita heterosexuella män – när ska feministerna fatta?

Får jag önska mig något så vore det att feminismen gjorde sig kvitt den fullständigt felaktiga föreställningen att det är okej att vara fientlig mot ”vita män”. Vi borde inkludera dem i stället, skriver Lisa Magnusson.

http://www.metro.se/artikel/feminismen-måste-fatta-att-vita-män-inte-alltid-har-mer-makt

För kvinnor är verkligen missgynnade som grupp, men det känner vi ju redan till. Det är något som diskuteras hela tiden. Det är det som har blivit synonymt med feminism.

Men vilka är lägre utbildade och har svårast att få jobb? Vilka missgynnas i vårdnadstvister? Vilka utsätts för våld och har verkligen anledning att vara rädda när de går hem på kvällarna? Vilka hånas då de visar känslor? Inte kvinnor!

I likhet med kvinnor är män människor. Människor som också utsätts för krav och omöjliga ideal. Lägg då till att de hela tiden får höra hur priviligierade de är! Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag har under mitt relativt långa liv fått höra hur jävla priviligierad jag är för att jag är vit, barnfri, välutbildad, från en mindre stad, har haft en ”rikare” uppväxt, är äldsta barnet – med mera! För att inte avslöja mig själv eller såra och kränka oskyldiga ska jag inte gå in på detaljer, men allt detta har snarare legat mig i fatet än hjälpt!!! Och jag har mer än en gång tänkt att ”tack gode Gud att jag inte är man”!

Men feminister hatar män. I synnerhet vita män. Men vad händer med de vita män som inte känner av dessa privilegier? Vilka välkomnar dem?

Jo, extremhöger, som tar emot de som har vit hudfärg som söker sig dit. Där hånas de inte för sin olycka, utan får i stället veta att det är invandrare och kvinnor som är skuld till den!

Nej, man borde göra som på 70-talet. I stället för att hata män så borde man visa på att jämlikt samhälle är bra eftersom både män och kvinnor gynnas av det.  Det är därför jag vill ha ett jämlikt samhälle. Och det är därför jag anser att feminister inte är för det.

Kommentera

