Hela Kakan

För någon vecka sedan lyckades jag komma över Kakan Hermanssons självbiografi på antikvariat. Jag ville faktiskt ge människan en chans att förklara varför hon ser män som utvecklingsstörda, varför midsommarkransar är rasism, hur hon tänkte då hon öste ur sig hat mot random poliser – och kanske lära mig ett och annat själv!

Mycket i boken var verkligen gripande. En av Kakans mostrar förlorade ett barn och sin pappa på samma dag. Kakan förlorade en killkompis i gymnasiet. Även en annan  kusin dog i unga år och Kakans syster Kicki drabbades av svår cancer i tonåren.

Men sedan är det ett enda snyftande över hur hemskt kvinnor blir behandlade. Systern blir frisk men kommer aldrig kunna få biologiska barn. Hade hon varit pojke hade man fryst in sperma, men eftersom sjukvården är sexistisk så får inte kvinnor hjälp! Källa på det? Jag har aldrig hört talas om att man fryser in vare sig ägg eller sperma vid cancerbehandlingar.

Enligt Kakan fostras kvinnor till att hålla på sig och pojkar till att ta för sig – och därmed våldta kvinnor! I helsicke, säger jag! Visst kan jag hålla med om att det accepteras på ett helt annat sätt om en pojke är utåtagerande än om en flicka är det, men inte sjutton tycker föräldrar till pojkar att det är okej om pojkar misshandlar och våldtar! Jag har skrivit tidigare på bloggen att män som våldtar och slår barn är de som står lägst i kurs även bland andra män på våra fängelser, så kom inte och skyll på något patriarkat i min värld, tack!

Min kompis ”Bussiga Barbro” säger precis samma sak som jag…

Kakan berättar också om sin ADHD, och menar även där att pojkar får en annan hjälp än flickor. Pojkar med ADHD är utåtagerande, men tjejer fostras till behärska sin hyperaktivitet – och de vänder den inåt och blir deprimerade.

Men – jag trodde att personer med ADHD inte KAN behärska sin hyperaktivitet. Visst fattar jag väl med att en pojke som kastar stolar omkring sig i klassrummet får mer uppmärksamhet än en tjej som är tyst och ledsen. Men om en pojke springer omkring i klassrummet heter det väl att ”pojkar är pojkar” till skillnad från flickor som trotsar och bär sig ”onormalt” åt.  Därför tycker jag att det låter märkligt att man skulle upptäcka pojkar med ADHD snabbare än flickor.

Kakan skriver också om hatet. Hatet mot henne som offentlig person med åsikter och hatet mot kvinnor i allmänhet. Hatet mot henne som hon får ta efter att journalister intervjuat henne upprör mig också. Hon ställer upp på intervjuer, journalister publicerar och hon får ta hot som hon inte kan värja sig mot! Detta upprör mig något oerhört! Och då delar jag inte hennes syn för tre öre!!!

ALLA – oavsett åsikter ska ha rätt att kunna uttrycka dem utan att få fan för det!

Sedan kan man tycka att det är sorgligt med hennes syn på journalister. Om en journalist frågar om Kakan är för jämställdhet och Kakan vill tala om mäns våld mot kvinnor så idiotförklaras journalisten.

Råkar man dessutom känna sig kränkt om man råkar vara vit så är man en idiot som över huvud taget inte går att tala med. Och som kvinna är man utsatt för kvinnohat vad man än gör! Jag kan slå vad om att denna Kakan anser att jag är utsatt för diskriminering om jag ligger i mitt badkar, och att män är svin om de ligger i sina badkar.

Vad jag inte heller kan förstå är att hon blir upprörd över att en låt som uppmanade till våld mot nazister, Kartellen och Timbuktus låt ”Svarta duvor” inte fick spelas i radio, medan låtar som innehåller textrader av vuxna kvinnor som vill att män ska ta dem får spelas. För det första – varför blir man upprörd över att man inte vill bejaka våld? För det andra – det är ju inte männen som sjunger om detta och det är inte småbarn det är fråga om. För det tredje – även om artister råkar vara män och det med sjuk kvinnosyn, så länge de inte sjunger DET rent ut så får man väl för fasen skilja på artist och person! Gillar jag inte det så kan jag bara ge fan i at köpa musiken!

Detta om ”Hela Kakan”. Inte något om poliser eller midsommarkransar. Inte heller om utvecklingsstörda män, utan bara om hur fantastiskt det lesbiska systerskapet är. Hon tar även upp hur en svart antirasist och feminist, en vän till henne blir hotad, självklar av nazister. Hemskt att det ska behöva vara så.

I mitt stilla sinne undrar jag dock vad hon skulle säga om det som Mikael Parkvall skriver i boken ”Lagom finns bara i Sverige”. Han är född 1971 och precis som jag uppvuxen med ordet ”neger”. Så sent som 1986 kunde man hitta detta ord i uppslagsverk utan varningstext. En politiskt korrekt kamrat till honom förfasades över att han använde ordet, och sade att hon hade en kompis som hon skulle berätta detta för. Någon vecka senare frågade Mikael vad denna politiskt korrekta bekantings pigmentellt välutrustade vän hade sagt om detta. Och guess what? Jo, hon hade sagt – ”jamen, jag Är ju det!”

Kram! Och TACK ”Bussiga Barbro” för ytterligare en härlig dag tillsammans!

 

2 svar so far »

  1. 1

    Hans Odeberg said,

    Som förälder till en grabb med hjärntumör kan jag bekräfta: ja, det förekommer att ägg och spermier fryses in. Lite detaljer kan läsas här: http://www.1177.se/Tema/Cancer/Under-och-efter-behandling/Fertilitet-och-sexualitet/Fertiliteten-efter-cancerbehandlingen/

    Det förekommer också att det inte fryses in. Beroende antagligen på mängder av skäl: att det är bråttom med behandling, att det är svårt att utföra, att man inte tror det kommer behövas – eller till och med för att personalen är så stressad att de glömmer tänka på det. Det är mycket som missas och glöms i vården idag, vi har fått påminna sjukhuset om undersökningar som missats. Allt behöver inte vara en ondsint patriarkal konspiration – mycket går att förklara med tanklöshet och stress också.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

