Man ser rasister överallt – speciellt bland de som tillämpar vanlig hyfs!

”I Sverige har rasismdiskussionen blivit så pass absurd att man istället för att söka förbättra sin egen situation ska se ”rassar i varje gathörn”, anklaga med hela handen och på samma gång bygga sitt eget varumärke”, skriver David Lindén.

http://www.svt.se/opinion/article11550410.svt

Om man gör som man har fått lära sig, och som jag får kämpa med eftersom jag antagligen har AS light, nämligen att intressera sig för någons bakgrund, ja, då är man rasist.

http://www.svt.se/opinion/prata-inte-engelska-med-mig

Nej, jag vill inte kränka svarta människor. Självklart är inte svarta människor bra på att springa, dansa eller rappa. Inte heller är de mindre vetande. Givetvis talar jag först svenska med folk. Men, sorry, verkar de inte förstå så talar jag engelska så att det ska bli lättare för oss båda. Så snälla, ge fan i att kalla mig för rasist för det! Och att undra om folk är adopterade för att de talar bra svenska även om de inte ser ”svenska” ut eller fråga varifrån de kommer – för mig är det just att visa intresse för mina medmänniskor och sålunda vanligt gott uppförande. Självklart ska man inte tjata om var de egentligen kommer i från om de svarar ”Göteborg” eller ”Malung” på frågan. Då utgår man från att de berättar om de vill och skippar det om de inte vill.

Men om man ser rasism i varje gatuhörn så gynnas ju rasism. Idag har det blivit en etablerad sanning att den som inte är blond och per definition måste känna sig diskriminerad och förbannad. Och de med mer pigment som inte blir kränkta av att folk tilltalar dem på engelska provocerar. David Lindén, som själv är mörkare än de flesta av oss, säger att även om det är tröttsamt så är det ju bara att svara vänligt på svenska. Och får man frågor om sitt ursprung kan man väl vara generös och berätta om sig själv. Njut i stället av folks förvåning när man säger att man kommer från Nyköping på bred sörmländska istället, är Lindéns råd.

Ty världen är inte perfekt, och även vita retar väl upp sig på skitsaker.

Lamin Ceesay menar däremot att David Lindén säkert blir sur efter upprepade frågor om sitt ursprung. Åter igen – alla BLIR inte kränkta av det.

http://www.svt.se/opinion/article11576050.svt

Men tyvärr ser folk rasism överallt. Och, ursäkta att jag säger det, överreagerar. Nirsit Ghebil blir upprörd över att Naomi Abramowicz anser UR’s program ”Melanin” är skola i offerkultur och kränkthet.

http://www.svt.se/opinion/nisrit-ghebil

Hon frågar Abramowicz varför hon blir kränkt av ”Melanin” och att det inte handlar om henne – trots att hon också utsatts för fördomar och haft känslan av att se annorlunda ut!

Men VAR skriver Abramowicz att hon blir kränkt av programmet?

http://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/ur-ska-inte-lara-barn-att-kanna-sig-krankta-1/

Det enda hon skriver är att hon SKULLE KUNNA BLI KRÄNKT av det utanförskap och de fördomar HON växte upp med!

Om inte hon har tolkningsföreträde för de svarta så har väl inte Ghebil tolkningsföreträde för judar – eller?

Själv har jag hyllat Abramowicz’ inlägg tidigare – och jag gör det än! Precis som vi behöver bli medvetna om de fördomar som svarta möter så behöver vi fler som reagerar mot att allt är rasism´.

Som David och Naomi.

Kommentera

