Varför är det okej att vara sexistisk om det är män man dreglar över?

Emelie Andersson, en 27-årig småbarnsmamma och bloggare skriver i Metro precis det som jag har tänkt på och skrivit om på denna blogg i princip sedan jag började blogga för nästan åtta år sedan. Nämligen att det verkar okej att dregla över och objektifiera män som är snygga. Det är okej att hylla Chippendales men det är sexism att gilla Dita von Teese.

Emelie kan skratta då Chippendales klär av sig och juckar för glatta livet. Men hon kan inte förstå de som gnäller över att män objektifierar kvinnor samtidigt som de hyllar shower med manlig striptease.

Inte skulle kvinnor som kastar av sig kläderna och dansar på scenen få åka på turnéer världen runt utan att det skulle heta att de är tragiska varelser som inte kan bestämma själva vad de vill göra. Jag gissar, precis som Emelie,  att hela den här ”kvinnan ska få bestämma själv”-baletten tydligen bara gäller om man vill bli maskinförare, snickare eller brandman.

http://www.metro.se/artikel/varför-är-det-okej-för-kvinnor-att-objektifiera-män

Detta är en av många anledningar till att jag aldrig skulle kalla mig feminist. Ty feminism är allt som oftast hyckleri.

Kommentera

