Sån tur att jag inte är feminist då!

”Vita feminister måste förstå att den sortens feminism som de bedriver motverkar sitt eget syfte när de inte kan se att frågan om allas lika värde inte bara handlar om kön”, skriver journalisten Eleni Terzitane i Metro.

http://www.metro.se/artikel/kära-vita-feminister-det-är-dags-att-ni-ser-fler-än-er-själva

Men…VA?? Jag trodde att feminism handlade just om kön. Självklart ska man kämpa mot homofobi, rasism, funkofobi eller vad tusan som helst! Men detta med feminism handlar just om kvinnors rättigheter.

Ytterligare en anledning att jag inte kallar mig feminist. Eftersom jag vill att alla ska ha samma värde. Även om de råkar vara män, svarta, vita, rullstolsburna, pansexuella, ja, vad fan som helst! INTE begränsa till kvinnor eller svarta, till exempel!

Eleni har helt rätt i att feminism utesluter allt som inte passar in i den feministiska mallen. Nu vet jag inte hur svart feminism ser ut kontra vit feminism, men, sorry, jag kan gissa mig till att även svart feminism utesluter. Liksom allt för mycket annan feminism. Men jag vet inte.

Och lika lite som jag har tolkningsföreträde då det gäller rasism mot svarta, så kan väl inte svarta avgöra hur vita känner. Därför verkar det lika konstigt då Eleni säger att vita feminister säger att ”inte alla vita” då det tydligen är tillräckligt många. Men även om det nu är tillräckligt många så ÄR det inte alla. Att då påstå att ”vita” eller ”män” är ett problem – det ÄR ju rasism, även om det skulle visa sig att 99,9 ”vita” eller ”män” är på ett visst sätt. Det är fortfarande inte alla. Majoriteten muslimer stöder inte terrorism. Men den procenten som gör det ÄR ett problem. Det skulle vara HEMSKT om folk sade ”muslimer” då det är fråga om vissa.

Så där har Eleni rätt då hon säger att man inte ska säga att ”kvinnor är”. Kvinnor är individer. Oavsett om de kommer från Somalia eller Sverige.

Därför blir jag trött på folk som generaliserar efter hudfärg. Oavsett om det gäller svenska nazister eller svarta kvinnor.

Kommentera

