Kanske dags att göra en Trump – mot Uzbekistan!

De senaste terrordåden har haft en sak gemensam – gärningsmännen har kommit från Uzbekistan. Varför då, frågar sig många. Jo, Uzbekistan, Kirgizistan och Tadjikistan har alla egna militanta rörelser som haft som mål att införa sharialagar och en islamstyrd stat i sina hemländer. Ofta i protest mot hårda förtryckarregimer som styrt dessa länder sedan de blev självständiga efter Sovjetunionens kollaps 1991.

Gemensamt för dessa länder är stor fattigdom, hög arbetslöshet och dåliga framtidsutsikter för den unga befolkningen. Många försöker ta sig utomlands i jakt på arbete och en framtid. Inte sällan till Ryssland eftersom ryska var det gemensamma språket på Sovjetunionens tid.

I Ryssland, och även i andra länder, hamnar de ofta som lågbetalda grovjobbare på byggen eller på restauranger.

Så var fallet med den 22-årige uzbek som Ryssland hävdar låg bakom dådet i Sankt Petersburgs tunnelbana förra veckan. Han kom från Kirgisistan där det finns en stor uzbekisk minoritet och hade arbetat i Ryssland i flera år. Enligt ryska medier kan han ha rest till Syrien 2014 för att slåss för IS.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/no3kd/darfor-kommer-sa-manga-terrorister-fran-uzbekistan-och-centralasien

http://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/det-ar-inte-varje-dag-vi-laser-om-Centralasien/

Okej, han hade i alla fall ett jobb. Skulle jag komma till Ryssland skulle jag antagligen inte heller få jobb och lön efter kompetens. Ursäkta, men jag blir förbannad! Inte FAN går jag omkring och dödar andra för det!!!

Den 34-årige uzbek som sköt på en nattklubb i Turkiet var i landet illegalt. Han hade varit där i ett år innan han genomförde attacken.

Centralasien levererar tydligen gott om terrorister. Hur den 39-åring som genomförde dådet i Stockholm passar in i bilden vet vi inte. Men en sak är säker. Jihadister umgås med varandra över nationsgränserna. De träffas på träningsläger eller på slagfältet. När de återvänder bygger de nätverk och terrorceller där de står i kontakt med varandra.

Det var ingen slump att exempelvis en svensk medborgare deltog i terrordådet i Bryssel. Och ska man tro Expressen så var han tydligen IS-anhängare.

http://www.expressen.se/nyheter/39-aringen-kallar-sig-sprangexpert/

Problemet är att det är mycket svårt för säkerhetspoliser att tränga in i dessa närverk och klarlägga kontakter och förbindelser innan ett terrordåd begåtts. Vilket är fullt begripligt. Men då kanske man måste göra en Trump, dvs ha en jävla koll på folk som kommer från Uzbekistan eller till och med stänga gränserna dit!

I synnerhet då det tydligen är legalt att vara medlem i terroristnätverk i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3alkq/for-en-svensk-ar-det-ok-att-vara-terroristmedlem

Som sagt, jag tror inte heller att det är en slump att det har varit ”svenskar” inblandade i attentaten i Bryssel och Paris. Detta är ett land med hög invandring, där man, som jag skrivit tidigare avvisat folk som försöker ta sig hit på laglig väg, men som ofta får stanna om de smugglas in papperslösa.

Också jag sörjer med offren och deras anhöriga, men nog fan slås även jag av hatiska tankar som att vad säger PK-vänstern nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8ardQ/det-ar-nu-vi-valjer-vilka-vi-ar

Visst, vi kan inget säga innan vi vet. Men vad kommer PK-isterna säga om det visar sig vara som det lutar åt? Och ni som säger att vi inte ska vara rädda – jag var rädd innan, och inte fan känner jag mig säker nu! Visst, vi ska inte låta terrorister tar över, och då jag beger mig bort med tåg för en vecka så är risken större att jag dör av att tåget spårar ur än att någon bombar det.

Sedan är jag också mer inne på att visa kärlek än på att visa hat. Också jag erbjöd tre personer bosatta söder om stan att sova över hos mig, men de avböjde och tog sig lyckligtvis hem.

Så många som erbjöd sin hjälp, så kan vi skrota ryktet om kalla svenskar och otrevliga stockholmare.

Fast nog kan jag undra vad denna Victoria Kawesa tänker nu då hon inte vill att utlänningar som gör brott i Sverige ska utvisas!

Kram och Kärlek!

 

 

Kommentera

