Man får väl börja tigga utanför Konsum

Özz Nujen skrev ett inlägg angående folks syn på tiggeriet, med anledning av NRK:s Brennpunkt-granskning, kan jag gissa. Visst kan även jag reta mig på andras förakt, men att jag aldrig ger pengar, utan däremot sticker till den frukt enstaka gånger är just att jag inte vill stötta eventuell kriminell verksamhet. Och just om folk är fattiga är det lättare att de hamnar i kriminalitet. Så är det för svenskar, så varför skulle det vara annorlunda för rumäner.

Men jag kan vara förvånad över att Nujen utgår från att folk som klagar på tiggare själva sysslar med bedrägeri.

”Du som är så duktig, som alltid gör rätt för dig, aldrig fuskar med skatten, som alltid ställer upp för andra, aldrig ljugit och aldrig sjukskrivit dig för att du inte orkar eller känner dig trött och sliten, du som är så bra, du som är så på och påhittig och glad och framåt och så kommer dom…”

Det är väl både så kallade ärliga människor och så kallade oärliga människor som är negativt inställda till tiggeriet. Och vaddå svensk avundsjuka? Vore det verkligen så lätt att få ihop pengar på tiggeriet så skulle väl folk tigga istället för att hänga på Arbetsförmedlingen. Att folk inte gör det är ju just för att det inte lönar sig. Och tillhör de organiserade nätverk lär de fan inte få behålla mycket själva!

Så varför raljera över det?

 

Kommentera

