Laddade ord

Jag har läst en helt fantastisk bok som heter ”Laddade ord”. Den berättar om ord, vad de kan betyda och filosoferar kring om världen blir en bättre plats om man använder vissa ord och undviker vissa.

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/mbGQv/sa-blev-n-ordet-det-mest-forbjudna

Aftonbladet får till det riktigt träffsäkert:

Sverige blir inte mer jämställt och mannen blir inte mindre norm, enligt författarna Lars Melin och Mikael Parkvall, för att språkaktivister byter ut ordet man mot en eller låter det nu allmänt vedertagna hen utvidgas till att helt ersätta han och hon. 

De frågar hur Sverige kunde bli ett av världens mest jämställda länder trots ord som förfader, mannaminne och tvåmanskajak. Tre fjärdedelar av världens språk har exempelvis könsneutrala personliga pronomen utan att det underminerat de patriarkala strukturerna.

Melin och Parkvall Melin diskuterar också det officiella Sveriges ambition att förändra språket i enlighet med vad som måste vara dagens mesta trendord: inkludering.  

Den förvirrade välviljan har exempelvis lett till att jag inte längre har två neurologiska funktionshinder/handikapp utan i stället, enligt språkråden, är jag funktionsvarierad. Jag förmodas bli kränkt av de förra orden trots att de så väl förklarar mitt kaotiska skitjobbiga vardagsliv.

Vilket jag kan hålla med om. När det gäller funktionshinder och funktionsnedsättningar verkar ordet ändra betydelse nästan lika ofta som jag byter strumpor. Men så är det inom de flesta områden. Det heter inte tiggare utan EU-migranter (vad man kallar svenskar som tigger i Sverige vet jag inte). Det heter inte illegala invandrare utan papperslösa (vad man kallar lastbilsmannen på Drottninggatan som levde under falsk identitet vet jag inte). Snart kallar man väl låginkomsttagare för ekonomiskt varierande och långtidssjukskrivna för hälsovarierande. Det heter ju inte arbetslös utan arbetssökande för det som jag är just nu…

Mest utrymme får n-ordet. Idag är ordet så laddat att man till och med försöker sig på att revidera historien. Både förespråkare och motståndare till ordet förespråkar historiska argument till deras ställningstagande.

Själv säger jag att jag växte upp i en tid då ordet var skapligt neutralt, så för mig är det inget rasistiskt ord. Märk väl, boken skriver att ordet vare sig är rasistiskt eller inte rasistiskt. Det handlar om hur man uppfattar ett ord som neger eller bög. Ordet bög har ju gått den andra vägen. Det var ett nedsättande ord för homosexuell man. Idag är det ett skapligt neutralt ord för homosexuell man.

Man ska inte heller förväxla ord med det etymologiska ursprunget. Negerjobb är inte samma ord som svartjobb. Neger betyder inte svart lika lite som att hemsk betyder den som vara vill vara hemma idag. Men neger betyder inte heller slav eller lägre stående individ. Idag är det en nedsättande beteckning på personer med mörk hudfärg. Vad det betyder om hundra år vet vi inte.

Förresten, för femhundra år sedan hette det inte neger heller, utan blåman. Det var troligen för cirkus 300 år sedan som man började ändra till n-ordet…

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Vad ska man kalla folk då? En del hävdar att man ska använda den beteckning som folk använder om sig själva.

Vem du är och kommer ifrån påverkar hur du uttrycker dig. Alla i Sverige har ännu inte påverkats av det starka tabut kring n-ordet och jag är säker på att många, också om det kan tyckas märkligt, inte heller känner till definitionen av folkslag eller kan höra dess bitoner.

I den antirasistiska så kallade diskursen buntar företrädare själva ihop alla med mörkare hudfärg till en enda grupp. Afrosvenskarnas riksförbund vill till och med återinföra ordet ras.

Men identitet och status kan också bestämma hur du tillåts uttrycka dig. 2010 sa Adam Tensta i tidningen Metro, att han är emot censur: ”Så länge det finns niggers, bitches och hoes måste man få säga det”. 

Hans nedsättande ord mot mörkhyade och kvinnor rättfärdigas dock av hans hudfärg och profession. Han verkar inom den uppburna subkulturen hiphop och kommer från Tensta, ett ortsnamn vars sociala klang bekräftar anspråk på värdefull autenticitet. Men en kvinnlig youtuber från bruksorten Grums – med bred dialekt utan kändiscredd vars tillgång var folklig lantlig förankring – befinner sig ohjälpligt längre ner i (medie-)hierarkin.

Så nog är det fan skillnad på folk och folk i detta land! Och borde man inte förändra samhället i stället för orden?

Men, som sagt, en av de bästa böcker jag läst!

http://www.bokus.com/bok/9789198092288/laddade-ord-en-bok-om-tankens-makt-over-spraket/

http://www.adlibris.com/se/bok/laddade-ord-en-bok-om-tankens-makt-over-spraket-9789198092288

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: