You can go on – and you are so freakin’ beautiful!

Igår kväll satt jag såklart klistrad framför TV:n och tittade på ESC från Ukraina. Scenen där är ursnygg och de inledde med en inhemsk artist som jag riktigt gillade. HAN hade jag velat se i det relativt svaga startfältet. Programledarna var inte heller något vidare, de talade så dålig engelska så att man inte ens fattade deras skämt. Temat för i år är ”Celebrate diversity”, det vill säga ”hylla skillnader”. Programledarna var tre vita män. Å andra sidan – hur många färgade invandrar till ett land med taskig ekonomi i krig?

Mellanakterna begrep jag inte heller. Två nummer med Jamila och någon slags sketch med Verka Serduchka  och hens mamma.

Men, nåja, till bidragen.

Först ut var Sverige. Precis som här hemma så började han Robin bakom scenen. De hade haft tekniska problem tidigare, och det märktes att han var nervös. Men Sverige är vidare.

Georgien gick inte vidare. Tamara, eller Tako, som hon hette tidigare är snygg och sjunger bra, men låten är trist.

Isaiah från Australien är 18 år och sjunger skitbra! Låten var dock mer ett sömnpiller, och även om låten är vidare så tror jag inte att det blir en andraplats eller femteplats i år.

Så kom även Albanien med en ballad. Jag förstod inte varför hon var utklädd till brud i paljetter. Men hon hade en otrolig röst och kunde hålla ton hur länge som helst. Albanien är inte vidare.

17-åriga Blance från Belgien såg helt skräckslagen ut. Låten var förhandstippad att gå vidare, men jag fruktade att det skulle bli en ny Kate Ryan från Belgien. Det blev det inte. Låten gick vidare.

Vidare är inte Slavko från Montenegro med glitterbrallor och fläta, Montenegros egen Jean-Pierre Barda. Men det kommer spelas på gaydiscon i sommar, det är jag säker på.

Tjejen i det finska bidraget hade helt klart tävlingens bästa röst. Jag kom lite att tänka på Holland och Anouk som sjöng om fåglar som föll från taket. Här sjöngs de om att svarta fåglar inte sjunger. Tyvärr sjunger inte denna sångfågel i svart på lördag.

Azerbajdzjan skickar uppenbarligen alltid svenska dansare. Numret begrep jag inte alls. En tjej vid en tavla och en kille med hästhuvud på en stege, som han sen tar av sig. Låten är dock bra och vidare.

Killen från Portugal har tydligen hjärtproblem, så han skickade systern till repetitionerna. Han höll på med händerna hela tiden, men denna avskalade vackra ballad tror jag kan skrälla! Vi får se på lördag, då tävlar han igen.

Grekisk disco gick också hem i Europa. Numret måste ha inspirerats av Matthew Bourne’s Svansjön med killar som svanar. Riktigt snygg koreografi och ljussättning, och jag är glad att jag får se det igen på lördag.

Tjejen som sjöng för Polen hade också urfin röst och var om möjligt ännu bättre än albanska in att hålla ton. Dessutom är hon snygg som få, och det är helt rätt att hon är i final.

Moldavien skickade samma saxman som 2010. Låten handlar om en kille som vill ha kul med tjejen han ska gifta sig med och han klagar på sin blivande svärmor. I alla fall EN skämtlåt i år. Snygg förvandling till brudklänningar på tjejerna mitt i saxofontutandet, fotduttandet och moonwalkandet! Mitt bland alla ballader så fattar jag att detta skämt är vidare.

Island hade TV-fria kvällar på torsdagar fram till 1987. Det, ni! Sångerskan har en vit cape på sig och Carolas vindmaskin med sig på scenen och sjunger om att någon får henne att känna sig som papper. Jaha. Hon sjunger bra, men inte på lördag.

Tjejen från Tjeckien hade en metallic-dress på sig. Tyvärr var den för rörig, och jag som annars gillar metallic. Och även om hon är duktig är låten intetsägande, och jag är inte förvånad över att detta inge är vidare.

Cypern tävlar med en låt skriven av Thomas G:son. Och han får med sig denna låt till final. En av mina favoriter i denna seminfinal var denna eurovisionpop helt klart. Numret var snyggt och killen hade utstrålning som få.

Armenien blandar pop och etno, och det gick som tippat vidare. Inte min favvo i tävlingen, men ett riktigt snyggt nummer som kunde blivit skrikigt med inte blev det.

Slovenien skickar en musikalballad som sjöngs av en kille som vill skriva musikal men inte kan. Han tog i för kung och fosterland, och även om han var duktigt så blev det för mycket Disney. Det ansåg resten av Europa också.

Lettland kunde däremot ha brett på mer i sin technolåt som jag gillade. Det var verkligen som att tysk 80-tals-synt mötte 90-talets techno.

Vi fick även lite försmak på de tre direktkvalificerade låtarna. Spanien kör med surfbrädor i sin ljussättning på lördag. Storbritannien kör med ytterligare en ballad sjungen av en duktig tjej i guldklänning och guld i ljussättningen. Italien är tydligen förhandstippad, och de uppträder med en som är utklädd till gorilla. Hjälp!

Var ska detta sluta?

 

Kommentera

