Självklart ska även engelsktalade i Sverige lära sig svenska!

Özz Nujen berättar om hur han blir tillsagd att tala svenska då han sitter i en buss på Östermalm och pratar kurdiska i telefon. Men han ger tillbaka och skäller ut tanten som sagt till honom på ren söderslang.

http://www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/sila-tugget-hall-brodsaxen-vaste-jag-till-damen-pa-bussen/

”Språket är en viktig nyckel in i det svenska samhället, sägs det. Ja eller njaee… det är det, OM du inte är brun, gul, svart eller gudbevars har sjal på dig, då spelar det ingen roll hur bra svenska du pratar eller hur välartikulerad du är. Du kan till och med ha ett ”svenskt” kroppsspråk där du inte gestikulerar eller knappt använder ansiktsmusklerna. Det är ändå kört och förgäves”, skriver han vidare.

Detta fick jag läsa flera gånger. Jag tolkar detta som att de som har ett icke-västerländskt utseende  bedöms olika just på hur bra svenska de talar. Samtidigt som det ändå är kört för dem.

Men även en britt eller tysk bedöms ju olika beroende på hur brytningsfri svenska de talar. Jag kan också bli förvirrad av Tony Irving i Let’s dance just för att han bryter så kraftigt på engelska så att man inte fattar vad han säger. Precis som jag, precis som Özz Nujen säkert vill ha fram här, kan bli förvirrad när någon pratar utpräglad malmöitiska.

”Vårt svenska samhälle och dess medborgare är på grund av inbyggd strukturell rasism och fördomar i våra institutioner och våra vardagliga tankar, hårda mot personer och folk som har sitt ursprung i länder och kulturer som vi ser ner på. Samtidigt är vi desto mer generösa mot individer från till exempel USA, Frankrike och Storbritannien”, skriver Nujen vidare.

Strukturell rasism? Lika mycket mot västerlänningar, i alla fall etiska svenskar, skulle jag tyvärr svara idag. Är du etisk svensk får du ta mer fan om du använder vissa ord om färgade än vad de får ta om de använder vissa ord om icke-färgade. Som etisk svensk har jag svårt att få jobb då myndigheter och ibland privata företag måste använda pengar för att få in nyanlända på arbetsplatser. Jag får dessutom som etisk svensk höra att jag är lat då jag inte tar det där städjobbet då reglerna för a-kassa är idiotiska och företagen inte tror att man stannar och då ger så kallade enkla jobb till andra. Som etisk svensk kostar det tusentals kronor att gå till tandläkaren oavsett om du har pengarna eller inte. Som etisk svensk är du rasist om du vill se brunare ut  eller lockar håret på ett visst sätt. Som etisk svensk beundrar inte någon fan dig om du talar fyra språk, inte om du befinner dig innanför detta lands gränser, och inte fan gnäller jag om någon i ett annat land tycker jag talar deras språk bra. Som etisk svensk är jag rasist om jag inte utgår från att en mörk människa talar perfekt svenska utan råkar tilltala hen på engelska.

Så säg inte att vi har det så jävla lätt och så inihelvete många förmåner! Det är inte sant.

Sedan är det sant att jag faktiskt anser att vissa kulturer ÄR mindre tilltalande än min egen. Vem tycker inte att det egna sättet att leva är det bästa? I andra fall skulle väl både västerlänningar och andra ge upp sina kulturer kanske både i och utanför sina egna länder.

Men även om jag anser svensk kultur vara bättre än saudiarabisk betyder det inte att jag tycker att allt är bra med det svenska.  Vårt manshat, barnafödarnormen, att släppa in fler invandrare per capita än något annat europeiskt land och vår drogpoltitik är till exempel åt helvete.

”En amerikan kan bo i det här landet i 30 år och behöver inte ens lära sig svenska och kan efter så många år här, på engelska säga: Hi everybody I’m on scholarship from the Swedish government and I’ve lived here for thirty… år år? You say år? Och folk bara; Å Gud, wow, hen sa år! Vad duktig hen är?!

Medan exempelvis en afrikan efter tio år i Sverige med helt OK svenska inte har någon chans till samma bemötande och beröm”, skriver Nujen sen.

Att amerikanen inte behöver lära sig svenska beror på att svenskarna gör honom eller henne en jäkla björntjänst. Svenskar vill alltför gärna prata engelska. Och visst, jag är inte bättre. Jag testar gärna de språk jag kan på mina vänner som har dem som modersmål. Men jag betonar också för dem att ”i Sverige talas det svenska”. Likaså ger jag beröm till folk som försöker lära sig svenska oavsett om de är amerikaner eller somalier. Och som den språkintresserade människa jag är så försöker jag också hjälpa.

Men som etnisk svensk är jag väl rasist om jag korrigerar någons språk… … och JA, jag ber folk tala långsammare och tydligare om jag inte fattar. Oavsett om människan kommer från Jokkmokk, Melbourne eller Ankara.

Kommentera

