SVT brister i mångfald om man inte får jobbet

Alexandra Pascalidou var intresserad av jobbet som programledare för SVT:s nya satsning – men hörde ingenting tillbaka.

– Jag fick aldrig några reaktioner över huvud taget, säger hon – och riktar kritik mot kanalens brist på mångfald.

Till hösten läggs SVT:s frukostprogram ”Gomorron” ned. Istället sjösätts nysatsningen ”Morgonstudion”.

Till det nya programmet har SVT rekryterat flera nya programledare. De är André Pops, Pelle Nilsson, Carolina Neurath, Karin Magnusson och dessutom Alexander Norén och Åsa Avdic.

Nu kritiseras valet av journalisten Alexandra Pascalidou – som menar att det brister i mångfald vad gäller kulturell bakgrund.

http://www.expressen.se/noje/pascalidous-kritik-svt-brister-stort-i-mangfald/

Men snälla nån! Varken Pops, Neurath eller Avdic låter som svenska efternamn i mina öron. Visst, folk kan ha gift sig med någon med annan bakgrund än svensk, men mångfald finns där.

Jag kan hålla med om att det är dåligt av SVT att inte svara Pascalidou att de har valt några andra, men att hon inte fått jobbet behöver ju faktiskt inte bero på att hon har grekisk bakgrund.

Att jag är arbetslös beror ju inte bara på att jag är svensk.

Jobben utannonserades inte heller denna gång, tydligen. Då hade de redan andra medarbetare, säkerligen också med gedigen bakgrund som de hade i åtanke för denna idé.

Så gör man till och med på myndigheter idag, så varför inte på ett privat public-service-bolag?

Anne Lagercrantz är divisionschef på SVT. Hon kallar de nya programledarna för ”Morgonstudion” för ett ”dreamteam”.

– Mångfald för mig är mycket mer än invandrarbakgrund. Vi brukar prata i termer av perspektiv, språk och nätverk. Och här tycker jag att vi inte nått ända fram, säger Anne Lagercrantz, och fortsätter:

– Men jag tycker inte heller att man kan begränsa mångfald till utländsk bakgrund eller vad som syns på ytan.

Alexandra Pascalidou säger sig inte vara besviken över att hon själv inte fick jobbet.

– Jag är så van vid stora utfästelser och predikningar som brister i praktiken, så det är bara att gå vidare och göra något annat, säger hon, och menar att problemet inte i första hand bara handlar om henne själv.

– Det finns andra människor med erfarenhet och kompetens där ute, och det handlar bara om att se dem, förklarar Alexandra Pascalidou.

Så sant. Men det gäller inte bara personer med invandrarbakgrund utan även svenskar som har kompetens.

Ursäkta mig, men jag blir ganska trött då folk drar rasistkortet så fort de inte får som de vill.

 

 

Kommentera

