Pamela Anderson är inte heller feminist

Beyoncé, Zara Larsson och Emma Watson är bara några av de internationella stjärnor som driver den feministiska kampen. Men de har inte ”Baywatch”-skådespelaren Pamela Anderson med sig.

I en intervju med Daily Telegraph tar hon avstånd från ordet.

– Vi håller på att bli mer androgyna. Män blir svagare i en auktoritär miljö, de behöver inte vara lika manliga. Och kvinnor jobbar…vem tar hand om barnen? Jag kanske kommer få ilska emot mig för det här, men jag ser mig själv som en anti-feminist, säger hon.

Hon tror däremot på att behandla alla lika.

– Men män och kvinnor är olika av en anledning, med väldigt viktiga roller att spela.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/1l9wW/pamela-anderson-jag-ar-anti-feminist

Jag ser inte mig heller som feminist. Även om anti-feminist är ett väl starkt ord för mig eftersom det står för kvinnohat för mig, precis som att ordet feminist står för manshat för mig.

Jag kan också tycka att det går mot ett mer androgynt samhälle. Inget fel i att det finns androgyna personer, men idag får många som jag känner, och som själva har sagt det, en tro på att något är fel på DEM bara för att de ÄR cis!

Redan i tonåren sade jag också att jag aldrig skulle kunna tänka mig att skaffa barn om jag yrkesarbetade. Och det står jag fast vid. Men det gäller inte bara kvinnor utan också även män. Jag har varit på arbetsplatser, visserligen kvinnodominerade sådana, där folk har varit borta mer än de varit där för att de antingen haft sjuka barn eller varit sjuka själva. Jag har på andra arbetsplatser sett män som varit borta var och varannan dag för att barnen är sjuka.

Kanske illa nog att männen som har barn försvinner till jobb, men nu gör kvinnorna det också! Och sorry, jag tror inte på två heltidsarbetande föräldrar om man har barn. Inte råd på annat sätt? Fine, då har man inte råd med barn! Och det vill inte JAG som kvinna ta skit för att jag inser detta faktum.

Därför kommer jag antagligen i likhet med Pamela Anderson få skit för att jag inte kallar mig feminist. Men det är skönt att jag inte är den enda kvinnan på jorden som tänker så.

Kommentera

