Det klokaste beslut jag fattat i hela mitt liv!

Nu har åter ett fruktansvärt terrordåd drabbat oss. Denna gång i Manchester, där Ariana Grande precis hade avslutat en konsert. Många barn och ungdomar var på plats och hittills är det 22 döda och nästan 60 skadade.

Det har varit alldeles för många terrorattentat i vår del av världen de senaste åren. Berlin, Bryssel, Paris, Stockholm.  Och trots det värsta, att det är oskyldiga barn och ungdomar som fallit offer denna gång är det nästan så att man rycker på axlarna ”jaha, nu igen”.

Britterna är hårt drabbade. De hade en lastbilsman bara någon vecka innan Stockholm, ungefär samtidigt som S:t Petersburg drabbades.

Ariana Grande klarade sig utan skador från explosionen. På tisdagsmorgonen twittrade hon: ”Förstörd. Från djupet av mitt hjärta, jag är så så ledsen. Jag finner inte orden.”
Det finns inga ord. I dag finns bara sorg.

Hon är bara 24 själv och hon ställer in sin europaturné. Vilket jag kan förstå. Dels måste hon känna att det var hennes fel, även om hon också är drabbad och utan skuld, dels vill hon värna om sina fans’ säkerhet, och dels måste hon tänka på sin egen säkerhet. Tankarna hos henne måste också vara att folk kan vara ute efter just henne.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/dKeVJ/terrorns-maltavla-ar-oskyldiga-barn

Just nu tycks det smälla en gång i månaden. Vi har haft fyra attentat i Europa i år, lika många som det totalt var förra året. Hur ska vi kunna garantera folks säkerhet. Politiker och polis tycks inte ha mer att säga mer än att det inte längre går att skydda sig. Man blockerar gator så att inte lastbilar ska kunna ta sig fram, man har noggrannare säkerhetskontroller – men vad hjälper det när bomber briserar i tunnelbanor och utanför konsertområden?

De säger att vi ska leva som vanligt, men då de frågade Anna Kinberg Batra om hon skulle släppa iväg sitt barn på en konsert idag så tvekade hon. Och jag blir mer och mer övertygad om att jag kan vara stolt över en sak. Nämligen att jag tog det klokaste beslut jag tagit i mitt liv. Nämligen att inte bli mamma, att inte ligga med män och ens RISKERA att bli gravid!

För inte fan vill jag sätta barn till en värld där jag inte vet om jag vågar gå till stranden i sommar, i en värld där jag känner obehag varje gång jag åker buss, i en värld där jag inte skulle våga gå på ett event i en liten stad i ett fredligt land. Det finns ingenstans att fly, för det är likadant överallt. I en sådan värld börjar jag helt klart få mina åsikter om de som ändå väljer att föröka sig. Och där de riskerar att drabbas av fruktansvärd sorg och att deras barn dör innan dem – i ett attentat!

Mina tankar går till folk som drabbas, oavsett om det är unga eller äldre som faller offer. Idag tänker jag på de unga som dog i attacken och deras anhöriga.

Något måste göras. Detta är en följd av en okontrollerad invandring till Europa. Det finns en anledning till att Storbritannien vill lämna EU, vilket inte är bra, eftersom vi behöver ett enat Europa då det finns Putin, Trump och resten av en galen värld!

Nu säger säkert någon att det finns vita högerextrema som också är terrorister. Visst, det gör det. Men måste man importera ännu fler från utlandet, då? Måste vi inte lösa de problem vi har i stället för att ta in ännu fler problem?

Vad säger ni?

Kommentera

