Självklart ska toaletten vara könsneutral!

Många människor lever med en annan könsidentitet än den de tilldelats vid födseln.

I dag ökar antalet personer som söker vård för könsdysfori i Sverige, och trots att vissa hävdar att det beror på att det blivit trendigt att vara transperson stämmer självklart inte detta.

I stället beror det på att samhällets medvetenhet, acceptans och kunskap om transpersoner ökat vilket gjort det mindre tabubelagt att söka vård.

Men även om fler nu vågar söka hjälp och transpersoner synliggörs mer i samhället är de fortfarande överrepresenterade i statistiken över psykisk och fysisk ohälsa.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/XX0Ao/avskaffa-alla-dam-och-herrtoaletter

Det känns lite som då man diskuterar neuropsykiatriska funktionsvariationer. För trettio år sedan ”fanns de inte” men nu vet man bättre. Och även annan psykisk ohälsa tas upp på ett annat sätt idag än när jag var barn, ungdom och ung vuxen.

Vilket är bra.

Konstigt nog verkar man inte ha kommit längre då det gäller toaletter och kön. Varför har man det inte som hemma ute på stan? Hemma hos mig går alla på samma toalett. Det borde man kunna göra på krogen och varuhuset också.

Eller är man rädd för att folk ska våldta och ha sex om toaletter är könsneutrala? Anställ några arbetslösa vakter som har koll på vad som föregår och ser till att det bara är en i toabåset! Och kolla att det är rent så att inte personen med kuk har skvätt omkring sig för mycket!

Gällande omklädningsrum på badhus kan man lösa de på ett sätt som jag var med om i Tyskland för en herrans massa år sedan  på ett badhus. Men ger folk en nyckel till ett bås så man kan byta om själv i lugn och ro. Färre problem med mobbing och utsatthet för de som är transpersoner eller av annan anledning tycker det är jobbigt att visa sig nakna bland folk.

Givetvis ska man duscha innan man går i en bassäng i ett badhus, men även där får man antingen ha en dusch i varje bås, eller lösa det som man gjorde i Tyskland, dvs man duschade med baddräkten/badbyxorna på.

Det man snarare kan reagera på då man talar om transpersoners rättigheter är man ska tillåta könskorrigering på minderåriga. Visst kan man vara medveten redan som femåring att man är i fel kropp, men först som myndig är allt i kroppen så färdigutvecklat att man kan göra ändringar utan komplikationer. Sedan tror jag också att det är först som myndig – till och med i bästa fall! – som man verkligen vet vem man är som person och människa.

Inte heller vill jag att man ska ha samma klädregler för män och kvinnor på badhus. Om en transsexuell  man går och dinglar med sina d-kupor till bröst skulle jag tycka det var sexistiskt och olustigt. Precis som jag skulle tycka att det vore om en cis-kvinna gjorde samma sak. Och om någon äcklig typ skulle få för sig att ta mig på brösten – så inte vet jag, men jag antar att jag skulle tycka det var ÄNNU mer obehagligt om jag kände att de inte var en del av min kropp. Det skulle vara ännu mer obehagligt om folk stirrade på dem om jag vore man än om jag vore kvinna.

Inte heller vill jag att juridiskt kön avskaffas. Om det avskaffas kan män med fittor och kvinnor med kuk bli diskriminerade på ett annat sätt på grund av sitt kön. Jag må ha fel, men jag kan föreställa mig att tafsande och våldtäkter ses mellan fingrarna av lagen på ett annat sätt, då det redan idag har varit svårt att inse att även t.ex. cis-män kan våldtas.  Om en kvinna med penis blir våldtagen, tror man henne då?

Men toaletter borde man fasen fixa till – idag!

1 Response so far »

  1. 1

    Asp said,

    Kanske lite av en utsliten klyscha, men som snubbe tycker jag att det är en jäkla skillnad på hur det ser ut i en herr- vs damtoalett. De förstnämnda, speciellt ute på krogen, kan vara så neräcklade att jag hellre håller mig än att besöka dem! Med det i åtanke så skulle det inte förvåna mig om i synnerhet många tjejer vill ha separerade toaletter av rent hygieniska skäl.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

