Nej, jag drar inte alla över en kam bara för att jag inte tror på blommor och doftljus

Det oroar att snöflingehögern, som själv är så individualistisk, inte tvekar att bunta ihop en massa andra människor och peka ut ”flyktingar” som orsaken till terrorism, skriver Lisa Magnusson i Metro.

https://www.metro.se/artikel/snöflingehögern-gör-mig-orolig

Med snöflingehöger menar hon internethöger som gapar om att de representerar en tyst majoritet där var och en är unik – precis som snöflingor.

Gnistrande kylig yr snöflingan runt inuti en trång åsiktskorridor som är så överhettad av mänsklig värme att ingen där kan tänka klart. Folk svarar på islamistiska terrordåd med hjärtan och blommor. De borde vara iskallt förbannade i stället. Fattar de inte att det är krig?

Ja, det kan jag hålla med om. Varför är folk inte förbannade, rädda, ledsna, whatever?

IS slår fan till varje dag, nu senast i Teheran. Ska vi skicka blommor och nallar dit också? Eller ska vi tänka att vi fan inte accepterar att folk dödas?!

Sedan håller jag med Lisa Magnusson HELT i det hon skriver härnäst:

”Ja, jag förstår snöflingehögerns känsla av alienering. Även jag har svårt för det kollektiva, jag är allergisk mot symboliska doftljus som tänds gemensamt för att stävja mörkrets krafter. Eller egentligen vill jag vilja vara med. Men det går inte, eftersom jag inte vill.

Inte heller tror jag att kärlek rår på terrorism. Men jag har faktiskt inte sett någon hävda detta. Snarare är de väl en besvärjelse, de där manifestationerna efteråt? Och en tröst, ett sätt för extrovert lagda personer att tanka lugn och kraft.

Jag håller också med snöflingehögern om att kampen mot terrorismen är ett krig, och jag fattar inte varför så många hakar upp sig på ordvalet. Det ÄR ju ett krig. Och terroristerna kommer aldrig att vinna. Hur vet jag det?”

Jag är också allergisk mot kollektivism. Inte släcker jag lampor på Earth Hour och jag lever inte svenssonliv med villa, barn och bil. Jag saknar inte att jag inte har familj, men ibland kan jag sakna att jag inte saknar det. Jag vägrar bli feminist bara för att alla andra är det. Och inte skulle jag gå på någon kärleksmanifestation eftersom jag inte tror att det hjälper offren. Och definitivt tror jag inte att inte terroristerna vinner, det får ju bara den som överlever dessa attacker se.

Det viktiga är dock inte hur vi reagerar utan hur vi agerar. Där håller jag inte med Lisa Magnusson. Hon menar nämligen att om man är höger så buntar man ihop alla utlänningar och menar att det är ”flyktingar” som är orsaken till terrorism.

Det anser inte jag. Jag inser, precis som Lisa Magnusson, att många flyktingar är på flykt just undan dessa typer. Men för att kunna ge dem skydd här så MÅSTE man nog tänka om lite i invandringspolitiken. Jag har sagt det förr och jag säger det nu.

”Om man inte får vara i Sverige ska man avvisas. Om det hade fungerat som det ska hade 39-åringen inte varit på Drottninggatan i fredags”, så löd exempelvis en tweet från Moderaternas partiledare, Anna Kinberg Batra, några dagar efter vårens terrordåd i Stockholm. Sådär har det fortsatt, menar Lisa Magnusson

Men det är väl självklart! Folk som inte har rätt att vara i ett land ska inte vara där! Och söker man asyl eller av någon annan anledning inte har fullt uppehållstillstånd så ska man inte kunna röra sig fritt. Hade så varit hade vi varken haft terrordådet eller IKEA-morden här! Vari ligger rasismen?

Det är just sådant här som gör att jag själv aldrig skulle rösta vänster. Även om jag tycker illa om mycket av det som högern står för.

 

 

Kommentera

