95% klarar inte av föräldraskapet

Clara Lidström klagar på de som anklagar föräldrar till att inte vilja vara med sina barn. Över huvud taget verkar hon hata dumma människor på Facebook. Någon granne som högljutt stöttar Peter Springare. Någon rar äldre man som plötsligt delar en sexistisk bild och höhöar med sina vänner. Någon som har ett offentligt gräl med sin partner och – en bekant som delar ännu en artikel på temat ”dagens dåliga föräldrar”.

http://www.expressen.se/kronikorer/clara-lidstrom/9-andra-skal-till-att-man-skaffar-barn/

Ja, världen är full av pappskallar, det medger jag också. Men varför bär hon sig lika knäppt åt då hon klagar på de som undrar varför man skaffar barn? Om man inte vill umgås med dem så skaffar man väl dem inte, anser jag. Jag har en kompis som inte har barn, men väl katter. De kan till och med leka med varandra, men eftersom hon jobbar heltid och har en aktiv fritid vill hon vara med djuren då hon är ”ledig”. Visserligen kan jag sakna att om vi ska sova över hos varandra att det alltid blir hos henne och inte hos mig, men jag stöttar henne helt i hennes resonemang. Tar man på sig ansvaret, så tar man det på allvar och fullt ut.

Med småbarnsföräldrar verkar det vara helt annorlunda. Föräldrar ser förskolan som ett alternativ till egentid. Att folk undrar varför man skaffar barn om man inte vill umgås med dem upprör Clara.

Pinglan har erfarenhet av det motsatta slaget. Hon ser hur folk vabbar i tid och otid utan att ungarna är speciellt sjuka. Själv kan hon då undra varför båda föräldrarna heltidsjobbar om de har barn. Inte råd annars? Fine, acceptera att vi bor i Sverige och att vi inte har råd att ha barn här då. Förverkliga sig själva? Jamen, barnen är ju erat självförverklingsprojekt, er livsmening , ta konsekvenserna av det, för bövelen!

Man kan inte få allt här i livet.

Det bästa är ändå när Clara Lidström räknar upp varför man skaffar barn. Jag höll på att smälla av!

För att man hade oskyddat sex och inte vill göra abort

Kan jag förstå. Men att ha oskyddat sex är oansvarigt, och om man är så oansvarig, vad är det som säger att man blir en ansvarsfull förälder. Och, ja, man kan ge fan i att pippa och riskera att kondomen spricker eller p-pillret inte funkar.

För att man gillar mellanstadiebarn och för att få ett sådant måste man tydligen föda upp det i hemmet från späd ålder

Jag föredrar människor, inte barn.

För att man vill föra vidare sina gener

Egoistiskt storhetsvansinne. Så märkvärdig är man inte.

För att alla andra skaffar barn och man förväntas göra det

Joddå, det känner jag till som har avstått barn av fri vilja. Snacka om grupptryck! Och hur osjälvständigt är inte det. Också ett tecken på att barnalstring är egoistiskt.

För att bebisar är gulliga

Ja, och då måste man ha en liten accessoar att visa upp för omvärlden. Människor är inga gulliga leksaker. Inte djur heller.

För att man vill ha barnbarn i framtiden

Jaha. Och då ska du kväsa ditt barn till att leva upp till dina och samhällets förväntningar. Barn, ungdomar och vuxna mår INTE BRA av det! Skaffar du barn för att få barnbarn och föra dina gener vidare är du nazist. De ville också att vissa gener skulle få existera och andra inte.

För att man kanske visst vill vara med barnen men arbetsplatsen och Försäkringskassans regler ser ut som de gör.

Kanske ska fundera på om du ska jobba om du vill ha barn. Se över vad du verkligen vill och har råd med.

För att man inte har något bättre för sig

Funderat på att skaffa dig ett liv. Och gör för guds skull inte barnet till ditt livsmening! Då kommer du att kväsa barnet med förväntningar på hur de ska vara, och i värsta fall så vill du att barnet ska lyckas med det du själv misslyckades med.

Av samma anledning som man skaffar en partner, en motorcykel eller ett husdjur. För att man älskar tanken på en partner, en motorcykel eller ett husdjur! Men inte fan måste man vara med sin man eller sin dvärgkanin hela dagarna bara för det?

Nej, det måste man inte. Men det kanske man skulle vilja det också, och DÄR säger försäkringskassan och chefen nej, det kan jag lova! Att jag själv jobbar är inte ett självförverkligande, utan ett sätt för mig att kunna ägna mig åt mina hobbies, och på så sätt kunna leva genom mig. Inte genom andra människor.

Visst måste barnen få träffa andra förebilder än sina föräldrar, det är helt riktigt. Men huvudansvaret MÅSTE ligga på föräldrarna!

Och kan jag inte ta det eller känner att jag vill ha min egentid – så har jag inga barn! Så enkelt är det bara!

 

Kommentera

