Varför skulle det bli bättre av ett förbud i stället för en debatt?

73 debattörer skriver på att de vill förbjuda nazister i dagens Aftonbladet. Sverige har upprepade gånger fått kritik från FN för att man inte har tillräckligt skydd mot rasism här, enligt dem.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/zq8lO/forbjud-nazistgrupper–och-lar-av-historien

Det kan jag mycket väl tro på, men vilka länder kritiseras i så fall inte? Berätta gärna vilka länder som är mindre rasistiska än Sverige, så att jag vet var jag kan känna mig säker som rasifierad!

Även jag kan tycka att det är fel att Nordiska motståndsrörelsen ska få ta så jävla mycket plats i Almedalen då de faktiskt inte är med i Riksdagen, vad jag vet. Men då man börjar ta till argument som att vi inte ska ha yttrandefrihet även för idioter, då tycker jag att det är skrämmande.

I begreppet demokrati har man rätt att tro på vilken förbannad ideologi som helst. Så länge man inte kränker andra människor. Jag har rätt att anse att personer med ljus hy, blont hår och blå ögon är födda onda, men jag har ingen rätt att neka dem sjukvård eller arbete på grund av deras utseende.

Fattar ni skillnaden?

Debattörerna menar att om nazister får sprida sitt budskap så normaliseras det. Men då är det väl viktigare för oss andra att bevisa att de har fel. Det som är fel av NMR är att de bejakar våld. Men gud, då ska vi väl förbjuda vissa vänsterorganisationer och vissa muslimer också, ja, till och med vissa kristna organisationer!

Man får inte uppmuntra till våld, och nazister ska fanimej inte ha statliga bidrag! Där är jag helt överens med dessa 73. Men jag skräms av deras slutkläm:

”Det finns en naiv tro att just rasism bekämpas bäst med ett öppet samtal, men av historien har vi lärt att det inte är så. Rasism har mycket lite med logiskt tänkande att göra – och kan därför inte bekämpas genom logiska resonemang. Rasismen vinner på att synas, och framförallt på att normaliseras.

Vi har redan idag lagstiftning som begränsar yttrandefriheten, men dessa begränsningar räcker inte. Inför ett förbud mot rasistisk organisering nu. Innan det är för sent.”

Om inte rasism kan bekämpas med öppet samtal är vi farligt ute. Kan vi inte ge dem tillräckligt starka motargument så har de ju rätt! Och det har de INTE enligt mig! Men att begränsa yttrandefriheten ÄNNU mer än nu och att inte våga TA debatten gör ju att de tror att det är okej att hålla på som de gör. Och att förbjuda dem – snälla nån! Detta kommer pågå under jord och få mer allvarliga konsekvenser än om man vet vilka de är pratar med dem.

Vi har en drogpolitik i detta land som gör att fler människor dör här än på många andra håll i världen. Detta har vi också fått kritik från FN för. Därför tror jag inte att förbud är lösningen på varken högerpopulism, vänsterradikalism eller islamism.

Om vi inte kan vinna striden med ord så kommer vi inte kunna vinna den.

Sorgligt otäckt, men sant.

4 svar so far »

  1. 1

    Asp said,

    Ja, en del debattörer är uppenbarligen inte särskilt klipska. Jag skulle hävda att sätta munkavle på meningsmotståndare samt sopa saker under mattan är ett betydligt större hot mot vår så kallade demokrati (hrmpf..) än vad NMR någonsin kommer att bli. Jag är urless på denna ”selektiva demokrati” där det går bra att maskerade kommunister står och skriker som galningar åt just NRM när de sistnämnda med lagligt tillstånd demonstrerar. Dessa maskerade fanatiker utgör ett högst verkligt hot mot vårt samhälle, men de verkar få hålla på bäst de vill. Skamligt!

    Organisationer som NMR är för övrigt vad man får när man försöker tysta icke-extremister genom att kalla varenda kritiker av den sanslösa immigrationspolitiken för ”rasist”. Man ”vinner” inte debatten på det viset – det enda man skapar med sådant beteende är bitterhet, motsättningar och slutligen extremism.

    För övrigt är det även andra extremister som får verka under Almedalsveckan. RNS till exempel, vars grundare Nils Bejerot stigmatiserade de han kallade för ”knarkare” på ett sätt som påminner väldigt mycket om 30-talets Tyskland. Han menade till och med att dessa ”parasiter” bör deporteras till koncentrationsläger. Än idag ser RNS denna vettvilling som en förebild och kan lugnt sprida dennes människoföraktande budskap till exempel under Almedalsveckan.

    • 2

      Pinglan said,

      Så sant! Kunde inte sagt det bättre själv, Asp!

      Du är fantastisk på att formulera dig, har du någon blogg någonstans?

      Kram Pinglan

      • 3

        Asp said,

        Oj, så pass! 🙂 Tack, tack!

        Nej, jag har ingen blogg och lär nog aldrig skapa en sådan, eftersom jag inte skulle sköta om den speciellt väl… Jag har funderat på att engagera mig i mer offentlig bemärkelse när det gäller att förändra narkotikapolitiken och i så fall blir det kanske läge att skriva en del, men jag har inte riktigt bestämt mig än. Det finns trots allt en hel del mer eller mindre galna personer inom förbudslägret som kan få för sig att utsätta meningsmotståndare för trakasserier, men det bekymrar mig egentligen inte speciellt mycket. Ett kanske större problem orsakat av stigmatisering, förföljelser och förbudslägrets tolkningsföreträde är att det skulle kunna påverka mina närmaste negativt.

      • 4

        Pinglan said,

        Jag förstår precis vad du menar. Det finns en anledning till att jag är anonym med denna blogg.
        Om du engagerar dig för drogpolitiken kommer jag att hålla på dig!
        Kram Pinglan


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

