Extremfeministerna är en av orsakerna till att jag inte kallar mig feminist

Stella Björklund har skrivit ett riktigt klokt inlägg i Metro. Hon kallar sig feminist, men förstår de som inte vill kalla sig feminister, eftersom den feminism som syns och hörs inte handlar om att det ska vara lika lön för lika arbete eller att kvinnor (och män) ska känna sig trygga ute på nätterna.

Detta tycker JAG är viktigt. Och JAG kan INTE identifiera mig med en viss typ av feminister som syns och hörs mycket. Kvinnor som tycker att abort är som ett tandläkarbesök, som kritiserar Jessica Almenäs för att hon bidrar till en ”osund” bild av kroppar men själva hejar på att man ska lägga upp bilder på kvinnor så länge de inte är smala och som hänger ut Magdalena Graaf för att hon rekommenderar dofter för underlivet.

https://www.metro.se/artikel/debatt-låt-inte-extremfeministerna-smutsa-ner-feminismens-betydelse

Detta känner jag mycket väl igen. Det är en av anledningarna till att jag själv inte skulle kalla mig feminist, även om jag verkligen är för jämställdhet. Och då kommer jag osökt in på nästa skäl till att jag inte kallar mig feminist. Nämligen själva ordet. I ”feminist” belyses bara kvinnors problem. Också män kan diskrimineras på grund av deras kön. Men eftersom också kvinnor gör det skulle jag inte heller kalla mig ”maskulinist”.

Precis som Stella tror jag ”bara” på en jämställd värld.

That’s it!

Kommentera

