Vi som är blonda duger inte heller!

Elaf Ali berättar gripande i Expressen hur hon kom hit som flykting 1991 till en liten by utanför Kristianstad. Detta råkade vara i samma län som Jimmie Åkesson föddes i.

Ja, det är många som också råkat födas i samma län. Syskonbarn till mig till exempel.

Elaf lärde sig svenska snabbt, precis som de flesta fyraåringar som lär sig språket och dialekten snabbt i det område och med det omkring sig. Och för Elaf var det inte konstigt alls, eftersom de var den enda utländska familjen som bodde där. Vilket hon blev varse om i skolan, då hon mobbades för att hon var mörkhårig och hade ett konstigt namn. Hon  fick höra att on var ful och kallades för ”smuts”. Hon önskade hon var blond som alla andra.

http://www.expressen.se/kronikorer/elaf-ali/man-ska-inte-behova-vaxa-upp-och-onska-att-man-ar-blond-for-att-duga/

Hemskt med mobbing, men, det är inte bara mörka barn som ”har patent” på det. Ljusa barn kallas ”bleka”, ”verkar ha vitaminbrist”, ”sjuka”, ”svennejävlar”, ”horor” och ”rasister”. På grund av deras utseende.

När jag var barn fick jag veta att vita människor var dåliga människor eftersom de per se hatade mörka. Precis som Elaf stod jag framför spegeln och hatade det jag såg. Jag önskade att jag var mörkare i hyn, och när jag kom upp i tonåren färgade jag håret svart. Eftersom jag ”lärt mig” att svart hår var finare!

Elaf hade många gånger svårt att komma till jobbintervjuer då hon var vuxen, men kom hon dit så fick hon alltid jobbet. Det är mer än hur det ser ut för mig, kan jag svara för! Jag är välutbildad och talar perfekt svenska, plus en hel del andra språk, och JAG har svårt att få jobb!

Nu bor jag visserligen i en storstad, men hyreskontrakt får inte jag heller. Nu har jag turen att bo i en bostadsrätt, och här bor många med utländska namn också, från alla möjliga hörn av världen. Uppenbarligen finns det de som har välbetalda jobb och som lyckas bland dem. Jag tror säkert att det finns de som är rasister då det gäller uthyrning av bostäder, men, det är inte lätt för svenskar heller.

Varför tas det inte upp andra sammanhang då det ska hyras ut saker, t. ex. bilar? DÄR kan jag tänka mig att det är rasism som då och då avgör vem och vilka folk hyr ut till.

Elaf menar att media bör visa på 17% som har annan bakgrund än svensk, idag visas 8%.

Sedan skiljer det väl sig från program till program. I vissa program syns bara svenskar, i andra är ungefär hälften av annan bakgrund.

Men att man måste vara blond för att duga är inte sant. Varför spraytannar sig ljusa människor, om de nu känner att de duger med blek hy? Låter för mig konstigt att svarta människor bleker hyn för att lättare få jobb om vita mörkar hyn för att se friskare ut – och lättare får jobb?

Sjukt att INGA människor tycks duga i detta land!

Nu ska jag ut och sola. Brun-hets-normen kallar.

Kommentera

