Visst gör man skillnad!

2003 jämförde pingstpastorn Åke Green i Borgholm homosexuella med cancersvulster. Då skrevs det spaltmeter om detta i pressen. Green dömdes dessutom för hets mot folkgrupp. Inte för att jag vet vilken folkgrupp homosexuella är, men nog fan var hans yttrande sjukt, det tycker jag också.

Idag har en imam, som ytterst få media vill nämna vid namn, hetsat mot judar på ett sätt som nazister gör. Många media har inte ens tagit upp detta, men Peter Kadhammar skriver i Aftonbladet att det beror på segregationen, skillnaden mellan vi och dom, som gör att detta inte tas upp!

http://www.aftonbladet.se/a/zm7mq/namn-antisemiten-vid-namn-och-gor-honom-till-manniska

Fan tro´t! säger jag. Media vill inte att rasister ska börja säga att ”se så folk från MENA bär sig åt”.  Media vill bara ta fram hemska åsikter och handlande om det är högerpersoner som är skyldiga till detta.

Men behöver bara titta på det drev som skedde då Anders Borg bar sig vidrigt åt på fyllan. Helt sjukt hur han betedde sig på en privat fest, men är det inte lika vidrigt då en miljöpartist kallar somalier för cancersvulst.

https://nyheter24.se/nyheter/politik/890954-mp-politiker-liknade-somalier-med-cancer-pa-facebook-ska-ha-skrivits-pa-fyllan

Han klantar sig också på fyllan och får sparken, men det blir inga rubriker, och jag har då inte hört talas om folk som har diskuterat detta på fikarasterna på jobbet över huvud taget!

Är inte detta lika illa som det Anders Borg och Åke Green gjorde? Om det inte är det – så vill jag gärna veta varför!

 

2 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Ja en tar sig för sin panna. Men det är fortfarande skillnade mellan skit och pannkaka i Sverige.

  2. 2

    Asp said,

    Jag brukar undvika Aftonbladet, som jag anser ägnar sig åt så undermålig ”journalistik” att det känns som slöseri med energi att ens klicka på länkar dit, men för en gångs skull gjorde jag ett undantag. Det visade sig att länken redan är död, men jag misstänker att det är den här artikeln du skrev om, Pinglan:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KwnxX/integration-innebar-att-aven-imamer-maste-skarskadas

    Av ett eller annat skäl verkar Aftonbladet ha ansett att den tidigare rubriken inte var passande och ändrade den – och därmed länken. Det kanske inte var i linje med ABs policy att kalla en imam för antisemit i rubriken? Artikeln gör ju dock fortfarande det.

    Och nej, det ska inte handla om integration, det ska handla om assimilering. Jag är övertygad om att ett bidragande skäl till att vi nu har en sån förjävlig situation är att populistiska och ignoranta beslutsfattare har lallat omkring i en värld som handlar om ”integration”.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

