Liten skär och alla små brokiga

Efter kritik mot den tecknade figuren ”Lilla hjärtat” i Stina Wirséns kommande film ”Liten skär och alla små brokiga” dras nu en av filmaffischerna in. Figuren är en svart flicka, tecknad på ett stiliserat vis med kolsvart hud, flätor som står rakt ut och en stor mun. Enligt tidningen har en debatt blossat upp i sociala medier sedan den lilla flickan bland annat jämförts med rasistiska så kallade blackfaces.

http://www.svd.se/kultur/filmbild-dras-in-efter-rasismdebatt_7490456.svd

http://peterharold.wordpress.com/2012/09/11/racker-en-filmaffisch-till-bokbalet/

http://tyckerierna.blogspot.se/2012/09/wirsen-ofotjant-utpekad-av-okulturell.html

http://stevelando.blogspot.se/2012/09/total-exkludering.html

Efter att ha sett den lilla filmsnutten får jag snarare intrycket av att det är precis tvärtom. Det är acceptans för olikheterna man vill förmedla med denna film. Något som regissören och författaren till berättelsen, Stina Wirsén bekräftar:

 ”Vi vill ju det rakt motsatta och är jätteledsna om några har känt sig kränkta eller anser att vi förstärker en rasistisk bild”, säger hon.

Jag väntar bara att någotn tokfeminist ska reagera på Lilla skär som är en rosa tjej. Och jag funderar också på varför den prickiga figuern har ett riktigt namn till skillnad från de andra. Framkallar dessutom inte Ruta epilepsianfall? Jag blir yr i skallen av att titta på hen.

Fast nu verkar ju DN ha tagit sitt förnuft tillfånga. Man förbjudar ordet ”hen” i tidningen, det kan ju uppfattas som queerfeministiskt propaganda enligt redaktionschefen Åsa Tillberg. http://avpixlat.info/2012/09/10/inget-hen-i-dn/

Nåja, hursomhelst Lilla skär, Lilla hjärtat (varför  heter de båda tjejerna ”lilla”, är inte även det något att klaga på för feminsterna), Bosse och Ruta (är det en tjej eller kille) är ju jättesöta! Men det är väl bara en tidsfråga innan filmen censureras. Pysselböcker har ju redan censurerats, så varför inte film?

2 svar so far »

  1. 1

    En åsikt said,

    Problemet är inte om figuren är söt eller ej utan snarare att varenda represenation av svarta är denna uråldrade stereotyp som dess utom förmedlar i sin historik ett förtryck och en okänslighet som man aldrig genom att forsätta använda den kommer att utplåna. Fråga vilket barn som helst om de vill vara denna figur, fråga vad de anser. Hade detta verkligen varit ett försök till att utplåna stereotyper så finns det flera punkter att poängtera. Det är ett hån mot oss som utsätts för denna problematik dagligen att man i Sverige som vit svensk känner att ens rättighet att vara ignorant övereskrider en annan persons känsla av förtryck. Ett förtryck som inte för allt för länge sedan var en verklighet i vardagen. Gå till baka ca 30 år för att uppleva hur detta land förhöll sig till människor med vad man idag utrycker som av afrikanskt ursprung.

    Nej jag tror inte på att Ms Wirsén har tänkt efter ett dugg när hon skrev sina böcker eller skapade denna film, tvärt om har hon helt missuppfattat problematiken och dess utom strött salt i såren på många. Det finns ingen barn literatur som förstärker ‘våra’ barns självkänsla och uppfattning av ‘bruna människor’ (mitt barns eget uttryck). Och när det väl kommer något som har en figur som på något sätt ska representera mitt barn blir det en sådan här.

    Jag tror att utbildning är på sin plats nu i större mån än någonsin. Ignorans är aldrig en ursäkt för att vara okänslig. Hade Wirsén velat skapa en förebild så hade hon hört efter med de barn som kommer att få lida på skolor och dagis för att hon skapat denna syn på hur svarta ser ut och agerar. I och med att detta är mer eller mindre den enda bild som finns.

  2. 2

    Pinglan said,

    Som barn fantiserade jag bra mycket oftare om att vara en svart flicka än att vara en kanin! Fantiserade jag om att vara ett djur så ville jag vara en hund. Fast oftast fantiserade jag om att bo på en cirkus eller vara en zigenarflicka. Jag och mina kompisar lekte ofta Katitzi, och vad jag fattar gör ungar det än idag.
    Och det är väl bättre att barn tycker att Lilla Hjärtat är söt och att man visar att hur man än ser ut så kan man leka tillsammans – även om man ser ut som en albinokanin – än att utgå från att mörka barn blir mobbade. Och – är det inte bättre att barn i så fall ropar ”lilla hjärtat” efter mörka barn än att de skriker ”jävla neger”?


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar