Archive for november, 2013

Det är som jag har sagt – inte heller för svenskar är det lätt!

Sysselsättningen är fortfarande lägre bland utrikes födda än bland svenskfödda. Men enligt statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) har 160 000 av 230 000 nya jobb som skapats sedan 2006 gått till utrikes födda.

http://www.svd.se/naringsliv/flest-jobb-till-utrikes-fodda_8760674.svd

Visst är det svårt att få jobb om man inte har kontakter, vilket är fallet för många utlänningar, men jag vet av egen erfarenhet att är man svenskfödd så kan man mer eller mindre lagligt bli behandlad hur som helst på arbetsmarknaden. Man tillhör en så kallad majoritetsgrupp, och då är det OK att diskriminera.

Att sju av tio jobb går till utrikes födda är inte speciellt anmärkningsvärt, säger Tord Strannefors, prognoschef på Arbetsförmedlingen. Enligt honom visar siffrorna hur beroende Sverige är av den aktuella gruppen som han menar är nycken till tillväxten.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/merparten-av-jobben-maste-ga-till-utrikes-fodda_8762296.svd

Ursäkta? Vad är det jag inte fattar? Är inte svenskar nyttiga för tillväxten? Ska vi dra utomlands? Kolonisera Afrika? Vad menas?

SvD har tidigare rapporterat att inträdet på arbetsmarknaden för utrikes födda inte är jämnt fördelad över yrken. Bland läkare, tekniker och civilingenjörer finns många utlandsfödda som lyckats slå sig in. Jurister, poliser och ekonomer som kommer från andra länder har det betydligt svårare. Vården och restaurangsektorn är två branscher där utvecklingen är starkast.

– De så kallade instegsjobben, som går till nyanlända (red anm), är marginella. Det handlar om kanske 3 000 jobb. Däremot finns det undersökningar som visar att många utrikesfödda tagit jobb som kräver låga kvalifikationer trots att de är högutbildade, säger Tord Strannefors.

Det är sant. Att ta ett tillfälligt lågavlänat jobb som svensk akademiker är så gott som omöjligt. Sedan får man som svensk höra att man är lat och inte vill jobba! Visst, jag kan fatta att man hellre anställer en utlännig som stannar, men det är inte okej att kalla arbetssökande svenskar lata i samma andetag!!!

Det vore kanske bra att inte producera så många nya människor till världen, att skapa en framtid som gör livet enklare för ALLA – oavsett etnisk bakgrund!

Så än en gång – leve barnfriheten!

Leave a comment »

Könsneutrala kataloger igen

För ett år sedan skrev jag om könsneutrala kataloger från BR leksaker och Toys ‘r us. I år är de på g igen, och detta år är det fransmän som protesterar.

Där uppmanas till bojkott av de svenska affärerna. Och vad som är intressant – enligt svensk media är det såklart de som är ultrakatoliker och protesterar mot samkönade äktenskap som är emot detta!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/protester-utomlands-mot-svenska-leksakskataloger_8761008.svd?sidan=2

MEN va’tusan? Jag kan väl anse att pojkar är pojkar och ändå tycka det är okej att pojkar blir kära i pojkar. Eller?

http://www.dn.se/ekonomi/franska-foraldrar-rasar-mot-svensk-leksakskatalog/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5713318&playaudio=4772614

Tja, svenskar protesterar mot det heteronormativa, och feminster här är tyvärr många gånger hycklare, som klagar på att svenska män köper sex i Thailand medan de själva köper sex i Gambia.

Så, jag är ledsen, men jag kan förstå de danskar som anser detta vara löjligt (perverst är lite väl magstarkt)
Även jag anser att barn har sitt kön då de föds och att de leker på olika sätt. Och det är helt galet på de förskolor här i Sverige där man inte får säga ”hon” och ”han” utan ”hen”.

Men jag kan tycka att det är värre att tvinga barn att säga ”hen” än att visa pojkar som dammsuger, om ni förstår…
http://hbl.fi/2013-11-23/531646/genusmedvetna-leksakskataloger-nu-i-finland

Leave a comment »

Christer Björkman håller inte med

Igår skrev jag att åtta länder hoppar av Eurovision Song Contest i Köpenhamn 2014. http://www.dn.se/kultur-noje/musik/minst-atta-lander-nobbar-eurovision/
http://www.musiknyheter.nu/fler-lander-lamnar-eurovision-song-contest_20131124.html
Men vår egen Christer Björkman håller inte med.
– Det är inte för dyrt. Man får väldigt mycket för pengen, både i tv-tid och i underhållningsvärde, säger han till SvD.
Han menar också att det kan finnas andra skäl. Många gånger beror det helt enkelt på hur populärt programmet är i ett land. Italien stod ju över i några år just för att programmet inte var poppis nog i Italien.
Men visst kan man hålla med om att det har blivit mer påkostat. De senaste åren har tittarna möts av bombastiska arrangemang i mångmiljonklassen. I Baku 2012, där Loreen tog hem segern med ”Euphoria”, kom uppgifter om ett arrangemang med en slutnota på ett antal miljarder kronor. Att arrangera har kostat pengar. När Sverige stod som värd i Malmö förra året bestämde SVT sig för en avskalad och billig produktion. Kalaset skulle inte kosta mer än 125 miljoner kronor, en bråkdel av kostnaden åren före. Det kan man hoppas på att även Köpenhamn och följande års vinnare tänker på.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/christer-bjorkman-eurovision-ar-inte-dyrt_8758204.svd

Leave a comment »

Har även Eurovision Song Contest gjort sitt?

Alla TV-och radioprgram har en dag gjort sitt. ”Tracks” lades ner för några år sedan. ”Sing-a-long” går mig veterligen inte på TV3, och jag hoppas att det dröjer länge innan ”Robinson” uppstår.

Men ett program som har sänts i TV sedan 1956 verkar gå tillbaka. Nämligen ESC. Fler och fler länder hoppar av tävlingen. Serbien (som vann 2007 med ”Molitva”), Bulgarien, Kroatien, Tjeckien (som bara tävlat 2007, 2008 och 2009), Slovakien, Luxemburg (som inte har tävlat sedan 1993) och Andorra (som tävlade mellan 2004 och 2009) har bestämt sig för att inte delta i Danmark 2014.

Turkiet valde att inte tävla på grund av att The Big Five alltid är direktkvalificierade. Reglerna anses orättvisa, och tyvärr hållar jag med. Det både gynnar och missgynnar Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italen. De får alltid vara med, men just därför lägger jag kanske inte min röst på dem om jag tvekar mellan en låt från The Big Five och en låt från ett annat land.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-lander-nobbar-eurovision-2014_8757674.svd

Tja, man får se hur det blir i år. Lite håller jag med dennna bloggare om att kalaset borde vara mindre påkostat.
http://tyckerierna.blogspot.se/2013/11/radda-esc-fran-doden.html
Nuförtiden handlar det mer om att lägga upp en bra show, eller till och med att göra det avskalat på rätt sätt. Det handlar mindre om att visa upp musik som är typiskt för landet och att göra en bra låt. På ett sätt var det roligare då man bara fick sjunga på det egna språket, men, det gynnade Storbritannien, Irland och de fransktalande länderna ganska bra…

Nu för Melodifestivalen en tynande tillvaro, inte heller jag vill att Mello tynar bort helt…

Leave a comment »

Men NU får väl folk ändå GE sig!

Ett recept som SvD publicerade i söndagens Resor & Mat har väckt stor uppmärksamhet – i Finland. När medier i Sverige hakade på några röster i sociala medier som tyckte att julstjärnorna liknade hakkors blev finländarna rejält arga.

http://www.svd.se/mat-och-vin/recept/att-associera-till-hakkors-ar-horribelt_8750804.svd

Det kan man verkligen förstå! Nu får man väl ändå ge sig??
Kakan ser snarare ut som en vindsnurra som ungar får på Gröna Lund och Skansen.
Man kan också göra en själv..

http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/vindsnurra/

Ser man nazistsymboler i kakor så ser man det nog överallt. Till och med om man tittar på de där grå ”remsorna” på nära håll på det ljusbruna judiska församlingshuset så har det formen av – just det, urgamla sol- och lyckosymboler som idag inte alls kopplas ihop med sol och lycka. Och framför allt inte med judendom!
http://expo.se/2011/haktad-for-hot-mot-judar-och-sapo_3660.html

Stockholms judar lär ju knappast vara nazister…
Nej, nu måste jag sluta skriva, sabbaten har ju inträtt för flera timmar sedan…

Comments (4) »

Hur ska folk nu kunna ägna sig åt platespotting?

Strukturen med tre bokstäver och tre siffror på svenska fordons registreringsskyltar har använts sedan 1973. Men snart kan det bli nytt utseende på skyltarna.
Registreringsnumren håller nämligen på att ta slut.
– Det som ligger närmast till hands är att vi har två begynnelsebokstäver som inte har använts än, det är Y och Z. Det första som kommer att hända är att vi börjar använda dem under 2014. Det kommer att täcka behovet under ett antal år, säger Mikael Andersson, pressansvarig för registreringsfrågor på Transportstyrelsen.
Han har svårt att säga exakt när registreringsnumren kommer att vara slut, eftersom det beror på hur vagnparken i Sverige växer. I dag finns ungefär 9,5 miljoner fordon i landet.
Ett registreringsnummer kan till exempel återanvändas ett år efter att en bil har skrotats.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891637.ab

Man räknar med att registreringsnumren kommer att ta slut om cirka fem år.
På dagens svenska registreringsskylt finns det plats för sju tecken, men bara sex används för bokstäver eller siffror. Tidigare satt ett skattemärke i mitten på skylten, men där är nu en tom plats. Ett av alternativen som analyseras är att utöka antalet tecken till sju. Ett annat alternativ är att behålla sex tecken-strukturen men att förändra den på olika vis.

Hmm… jag tycker mig kunna skönja problem för Sveriges alla platespottare…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nummerplatar-haller-pa-att-ta-slut_8755576.svd

Comments (2) »

Många håller med mig

DN:artikelserie om frivillig barnlöshet har fått många kommentarer. Många förstår inte alls att man kan vara lycklig utan barn, andra håller helt med mig.

En person som fick barn, varav ett med adhd reagarar på att artikelserien fått kommentarer som att barn innebär ett helt liv i glädje. Men vem garanterar det? Då du har sex så FINNS ju risken att du får ett barn som har speciella behov. Hur lycklig är du av det? Och hur lyckligt är barnet? Visst kan du och barnet ha ett fantastiskt liv, men vare sig med eller utan funktionshinder är det någon garanti. En kvinna skriver dessuotm att hon inte vill ha barn just FÖR att både hon och hennes man har gener för vissa sjukgomar. Och barnet kan ju vara mobbat eller få ätstörningar eller drogproblem. Livet är inte garanterat en dans på rosor, och vem fan är så egoistisk att han eller hon sätter barn till detta helvete som denna planet är? (Joddå, jag HAR önskat att min mamma hade tänkt som jag ibland, ifall någon undrar…)

En annan person skriver: ”Jag jobbade inom äldrevården i några år, och upptäckte då att de som mådde bäst var kvinnor utan barn. Det berodde på att de inte satt och väntade på några barn som inte kom och hälsade på dem. Det var en skrämmande upptäckt – men sann. De som hade barn satt ofta och grät för att ingen kom.”
Sug på den, ni som påstår att vi som inte har barn blir ensamma på äldre dar!

Personer från andra europeiska länder är förvånade över att svenska kvinnor vill ha barn till varje pris. Till viss del kan en frivillig barnlöshet bero på att kvinnans yrkeskarriär tar slut i de flesta andra länder då de får barn. Ja, jag skulle många gånger önska att folk tänkte så här också. Mindre konkurrens om arbetstillfällen och mindre utbrändhet på grund av dubbelarbete. Visst, nu protesterar väl några feminister och genushysteriker, men som det är nu så ska BÅDE män och kvinnor helst dubbelarbeta. Och kvinnor DRABBAS ju hårdast eftersom de gör mest hemma enligt genusforskarna. Vad man inte heller talar om i Sverige att då kvinnor tvingades ut i arbetslivet under 40-talet för att männen gjorde militärtjänst under kriget var de själaglada över att åter bli hemmafruar på 50-talet. Visserligen hade de snarare en situation som ensamstående mammor har idag, men, ändå…

En äldre man skriver också klokt om att alla faktiskt inte har den där biologiska driften att föröka sig, och tur är det i denna överbefolkade värld! Och de som säger att ”barn är meningen med livet” – vill man verkligen vara föräldrarnas livsmening? Tack, men nej, jag var själv ett barn som mina föräldrar levde och lever igenom, en snygg accessoar att visa upp. Åter igen – hur jävla egoistisk får man vara? Kom för fan inte och klaga på mig för att jag flyger jorden runt – era barn, blöjberg, bidragande till överbefolkningen och uppvisande av accessoarer som driver andra till psykisk ohälsa – hur egoistiskt är inte DET???
Signaturen ”Lena” skriver: ”Det finns en rad stora problem med att sätta fler människor till världen. Den som skaffar barn har ansvar för någons hela liv. Men ingen kan garantera att samhället eller ens planeten kommer vara en plats som är värd att leva på i framtiden.
Samtidigt är överbefolkningen ett stort problem. Varje barn som föds tar resurser – både materiella och immateriella – som kunde ha gått till dem som redan finns.”

Jag tänker faktiskt ofta att om jag inte vet hur världen ser ut et hundratal år framåt så vill jag inte bidra till att andra ska behöve genomleva skit om 500 år. Att skaffa barn är ett kortisktigt beslut som får långsiktiga konsekvenser.

Nästa gång ska jag fråga ”varför skaffade du barn?” då någon frågar mig varför jag har gjort MITT val…

http://www.dn.se/insidan/att-skaffa-barn-ar-egoistiskt/

Comments (3) »

Barn borde vara en icke-fråga

Johan Nilsson är singel och valde att sterilisera sig för att slippa diskutera barn med framtida partner. För honom ska barn vara en icke-fråga. Träffar han någon som vill ha barn, så kan han direkt säga att han inte kan få barn.

Johan menar att barn medför att man på något sätt måste ge upp en del av sitt vuxenliv för att anpassa sig efter barnets behov. När han berättar det brukar han få höra att han är ”egoistisk”. Men han menar att många val som vuxna gör är för deras eget bästa.

– Vilka val man än gör i livet, gör man dem väl med utgångspunkt i vilket liv man vill leva. Jag kan inte se att det är något särskilt egoistiskt med det här valet.

En del säger att vitsen med att skaffa barn är att man slipper tänka på sig själv hela tiden. Men Johan menar att det finns mycket annat man kan bry sig om.

– Man kan ägna sig åt vänner, familjen, partnern, eller något annat. Jag har till exempel flera ideella engagemang som jag har tid att ägna mig åt.

http://www.dn.se/insidan/det-skulle-inte-funka-med-barn/

Han har SÅÅÅ rätt! Vi gör väl alla våra val utifrån oss själva – alltså av egoistiska skäl. Och bara för att jag inte har barn så betyder det väl inte att jag sitter och glor på TV hela tiden! Dessutom – varför skulle det vara mer egoistiskt att gå på gitarrkurs än att leva genom andra?

De som kommenterar artikeln är då lika roliga som alltid: ”Häpnadsväckande läsning. varför inte låta lobotomera sig också när man ändå är i farten?” menar en.
En annan vill inte normalisera detta trams, och ytterligare en är glad för att han inte steriliserat sig.

Men nog är det intressant att DN såklart måste komma med en liten genusaspekt på det hela. Man beklagar sig över att det är fler kvinnor som steriliserar sig än män, trots att ingreppet är lättare på män. Kvinnor förväntas ta ansvar för att det inte blir några barn gjorda, oavsett om det gäller preventivmedel eller sterilisering.

http://www.dn.se/insidan/man-som-steriliserar-sig-borde-fa-frysbevara-sina-spermier/

Rubriken på artikeln är dessutom ”Män som steriliserar sig borde få frysbevara sina spermier”. Ähhh – varför då? Vill de inte bli pappor så vill de inte. Lika lite som att kvinnor som steriliserar sig absolut måste frysa in sina ägg – nää, DET är trams och inget annat, däremot!

ÄR det verkligen så att kvinnor sterilierar sig oftare än män?
Barnfria kvinnor lär ju ifrågasättas mer än barnfria män, och en och annan kvinna som vill sterilisera sig får höra saker i stil med ”jamen du som har så fina äggstockar”. Í den feministiska boken ”Lycka till” så kan man läsa att i ETC nr 2 2005 så berättar 25-åriga Kristin om sin kamp för att bli steriliserad. Då hon uppsöker sjukvården så får hon höra att det är det dummaste man har hört eftersom äggstockarna är fina! En kvinna utan barn är en onaturlig kvinna. Hon är en känslokall karriärkvinna eller saknar social kompetens.

Det är DÅ jag är glad att jag inte knullar så jag slipper DET problemet iallafall…

Förresten, att ha barn är dyrt! http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostar-det-att-ha-barn/

Leave a comment »

Om du mår illa av cannabis – bli inte polis!

Anställda på polishuset i Uppsala mår illa och får huvudvärk av lukten av beslagtagen cannabis. Knarket förvaras i ett kontorsutrymme som saknar både fönster och ventilation, rapporterar lokala medier.

En luftrenare finns, men har inte lyckats ta bort lukten.

Odören är så störande att personalen inte klarar av att utföra sina arbetsuppgifter, enligt en tillbudsanmälan.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/poliser-mar-illa-av-cannabislukt_8748080.svd

Ojjjdå…

Med andra ord – bli inte polis om du mår illa av cannabislukt. Eller- ta en holk och va’ som folk, konstapeln…

Comments (2) »

Folk lever i en falsk illusion

Det finns en utbredd uppfattning om att barn är meningen med livet och att de gör föräldrar ”lyckligare” än de som inte har några barn.

Men det är en uppfattning som är ifrågasatt av forskare. De frvilligt barnlösa kvinnor som lever i äktenskap behöver inte fundera på och diskutera med sina äkta hälfter om hur hushållarbete och ansvar för barn ska delas upp.
Dessutom – oavsett om man lever i äktenskap eller inte, har man inte barn så har man annat som fyller ens tid.

Påståendet att de som lever i parrelationer utan barn är generellt nöjdare får stöd av en stor undersökning som har genomförts i USA och Europa och som presenterades tidigare i år av professor Daniel Gilbert vid Harvarduniversitetet.

Gift dig – men skaffa inte barn, var slutsatsen han drog i en intervju i Daily Mail. Enligt undersökningen ökar lyckokänslan när barnen blir stora och flyttar hemifrån.

– Siffrorna visar att gifta på nästan alla sätt är lyckligare än ogifta, oavsett om dessa är singlar, skilda eller sambor. Gifta lever längre, tjänar bättre och har mer sex. Barn verkar öka lyckan medan du väntar dem, men så fort de föds börjar problemen, lyder Daniel Gilberts något drastiska resonemang.

De som ju klart har det bäst ekonomiskt ÄR ju de som lever i en parrelation utan barn, de som har det sämst ekonomiskt är ensamstående föräldrar. Och även ensamstående utan barn har det sämre ekonomiskt än par med barn. Detta har jag bloggat om tidigare: https://ejkorrekt.wordpress.com/2011/07/01/att-sterilisera-sig-kan-ge-vinst-i-indien/

Att många säger att de är SÅÅ lyckliga som föräldrar beror nog också på att de har investerat tid, pengar och prestige i projekt barn. Man SKA ha barn och man SKA tycka det är toppen. ÄNDÅ klagar dessa föräldrar på hur jobbigt de har det med att få livspusslet att gå ihop. SKA man göra det också för att anses som ”normal”? Man hör aldrig barnfria klaga på att de har tre jobb eller en väl fylld fritid. Vad jag fattar finns det de som lätt får vardagen att funka med barn och de som har jävulska problem utan ungar. Men att säga att man ångrar att man skaffade barn är ännu mer tabu än att säga att man inte vill ha barn.

http://www.dn.se/insidan/inte-sjalvklart-att-barn-gor-oss-lyckligare/

Det är dock roligt att läsa vad folk har att säga om detta med barnalstring. Vissa menar att meningen med livet är att föröka sig. Tja, om DE anser att livets mening är att förstöra vår jord, så, javisst.
En annan skriver riktigt roligt, att det är inprogrammerat i våra gener att skaffa barn precis som det är inprogrammerat att dras till det andra könet!! Aldrig hört talas om homosexuella? DE har nog inte i generna att dras till motsatt kön! Och jag har då fan inga knull- eller barnalstringsgener. Med andra ord – rent jävla bullshit!

Sedan finns det kloka människor också: ”Meningen med livet är väl bara att trivas den korta tid man har. Har väl absolut ingenting med barn att göra. Med tanke på att vi är 7 miljarder människor nu på det stackars klotet och att vi ökar med 70 miljoner homo sapiens per år (ca 7 Sverige per år…. För några tusentals år sedan fanns det inte ens 70 miljoner homo sapiens på moder jord, detta ökar vi nu med Varje år…) så är väl inte ännu fler barn det viktigaste, tvärtom, det är som vi gräver vår egen grav mer o mer och på ett långsamt”

Någon klagar på att det alltid är de udda människorna som får ta utrymme i media, ytterligare en annan menar att typiskt media att inte vilja att vita rasister ska föröka sig.
Intressant tanke, jag ville inte ha barn som tonåring eftersom jag visste att barnet skulle få vita gener, och jag hade lärt mig att det var fult att vara vit…

Om jag blir lyckligare av att göra saker som jag vill utan att vara bunden till barn, vad har folk för rätt att döma? jag har ingen rätt att döma de som verkligen BLIR lyckliga vav sina barn och INTE har skaffat dem för att det är den norm som gäller!

Blir man lyckligare av att ha barn?

Både vi som inte har ungar och de som har barn kan vara lyckliga. Eller olyckliga.
http://towis.blogspot.se/2013/11/how-wonderful-life-is-while-youre-in.html

Och, joddå, jag är även lycklig utan en man eller kvinna vid min sida.

Kram på er!

Leave a comment »