Grattis Danmark och Emmelie de Forest

Detta är Pinglans tankar om gårdagskvällen:
Petra Mede var hur bra som helst. Och igår kväll var klänningarna, designade av Jean-Paul Gaultier, URSNYGGA! Den första klänningar var rosa (till alla feministers förtret, hihi) och klänningen hon bar vid omröstningen – WOW! Roligt att den fjäril som vann dök upp på den då det hela var klart.

Kvällen började bra, ”OS-intåget” på bron var mäktigt, till körsång av Avicii och Björn&Benny.
Så var Frankrike först ut. Sångerskan sjäng suggestivt om helvetet och jag i en svart läkerklänning med fransar. Hon kom 23:a.
I Litauens bidrag består ögsonbrynshöjandet. 22:a kom killen.
Moldaviens tjej med brinnande klänning ser ut som en Barbie med ful frisyr. Men låten slutade på elfte plats.
Finskan får mig att tänka på Silvia Nott


Båda numren känns hysteriska, om jag säger så…
Så slutade låten som nummer 24 också.
Spanjorskan var ursnygg (finskan borde kysst henne i stället för den där lädertyroltjejen), men jag fattar inte vad en säckpipa gör i ett spanskt bidrag. Precis som danskan så var hon barfota – men hon sjöng inte helt rent. ESDM (låter som någon sexuell läggning) kom näst sist.
Belgaren viftade också på bra med ögonbrynen. Och koerografin var bara för usel. Det blev dock en tolfte plats.
Jag funderade på varför det estinska bidraget filmades i svartvitt först. Kan det vara detta som gjorde att hon kom på en 20:e plats?
Vitryskan var bättre i seminfinalen, men låten ÄR verkligen som en grekisk sommarplåga. Hon kom på 16:e plats.
Den maltesiske kirurgen fick Malmö arena att stämma upp i allsång. Och då det gäller charm och utstrålning är han i toppen. Låten slutade som åtta.
Ryska tjejen liknar någon, vem? Låten sade mig inget, men den slutade som femma!
Tyskland bjöd på härlig techo på glasbord, men trots att Cascada fick en röst från mig så blev det inte högre än en tjugoförsta plats.
Armeniens tråkiga rock slutade på plats 18.
Anouk från Nederländerna, vilken röst! Den tjejen vill jag dela en joint med, WOW! Mina röster fick hon, 8 poäng från Sverige och en niondeplats totalt.
Rumänske Cezar hade världens konstigaste outfit. Precis om i fallet Moldavien så var det växande klänningar som gällde. Och sorry, kastratrösten ÄR fan jobbig. Plats 13 räckte det till
Bonnie Tyler som sjöng för Storbritannien verkade lite spänd, men detta är bättre än många bidrag som Storbritannien kommit med senaste tiden. Lite bättre än en 19:e plats tyckte jag att hon hade förtjäntat.
Robin Stjernberg från Sverige var RIKTIGT bra, men koreografin och kläderna var väl inte de bästa. Låten slutade på plats 14, inte helt otippat, hade gissat någon plats högre kanske.
Gitarristen från Ungern hade inte världens snyggaste frisyr, men denna låt är bra. den kom tia.
Danskan var bättre i finalen än i semin, låten är bra, även om den inte är min favvo. Hon var inte den bästa sångerskan, men låten sätter sig och detta är absolut inte kvällens sämsta, så GRATIS Danmark och Emmelie de Forest till segern i Eurovision Song Contest 2013!
Hippien från Island var riktigt bra, min nordiska favorit, men det LÅTER faktiskt som han sjunger ”jävla liv”. En SKAM att han kom på 17:e plats, detta var ju topp-tio-material!
Azerbadjzan hade en fantastisk ballad – men direkt efter Island. Det gick bättre än för Island, han slutade på en andraplats.
Så kommer Grekland. Trots den ekonomiska krisen lyser gitarrerna. Och – låter den inte lite som Turkiets bidrag 2004?


Helt obegripligt att den kom så högt som på en sjätteplats.
Zlata från Ukraina – kvällens bästa röst, bra, bra ,BRA! Låten kom trea.
Det italienska bidraget var trist, gäsp, men det kom sjua.
Norskan matar oss med kärlek. Och 12 poäng fick hon av Sverige. Och nog är det otroligt att typ tre toner får en låt att låta så bra. Roligt att hon kom fyra.
Georgiens låt påminner om Azerbadjzans vinnare från 2011. Och liknar det inte Rumäniens bidrag från 2008?



Men denna låt kom inte högre än plats 15. Mig sade den just inget.
Att Irland kom sist är mig en gåta. Även om jag tyckte att Sveriges låt var bättre så fanns det KLART sämre låtar i tävligen. Och enligt sociala medier skulle detta tydligen ha vunnit, hette det igår. http://www.svd.se/kultur/hashtagforvirring-i-eurovision-song-contest_8186144.svd

Så var det dags för pausmummer. Loreens dansare fick då inte vara höjdrädda då de kom upp och ner från taket.Och det där numret då de drev med svenskars konstiga beteenden begrep jag inte als. Varför var folk uklädda till älgar och potatis? Dessutom – att män puussas, tar hand om barnen och att kvinnor spelar fotboll – inget fel i det, men man ska också vara medveten om att andra europeer redan idag ser svenska män som fjollor och toffelhjältar. Så jag bara väntar på att någon ska känna sig KRÄNKT!

Så långt Pinlgan.
http://www.svd.se/kultur/danskar-firade-pa-radhusplatsen_8186714.svd
http://www.svd.se/kultur/danmark-knockade-allt-motstand_8186512.svd
http://www.svd.se/kultur/svds-lasare-hyllar-petra-mede_8187260.svd
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article16800464.ab
http://dennisalexis84.blogspot.se/2013/05/eurovision-song-contest-2013-final.html (roligt med en personlig lista över favvolåtarna, orkade jag borde jag göra en jag också)
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article16801860.ab

Lämna en kommentar