Hur bakar man en kaka som man blir glad av?

Igår var det det första Inför Eurovison song contest på SVT1. Eftersom jag även följer Let’s dance på TV4 så spelade jag in programmet.

Men dessa låtar var med i TV i går:

Tanja sjunger Amazing för Estland i år. Jag tycker inte att det är så ”amazing” utan någon slags pretto-Euphoria-kopia.

Aram MP3 (ja, NÅT ska man heta) sjunger Not alone för Armenien. Panelen gillade, oddsen är höga – men Pinglan säger GÄSP!

Axel Hirsoux sjunger Mother för Belgien i år. Han är vallon, även om det är flamländarnas år i år i Belgien. Pinglan gillar hans fantasiska röst och hans hyllning till mamma. Men panelen är beklämd och tror att han fortfarande bor hemma hos sin mamma. Så olika kan det vara.

Aarzemnieki – eller tyske Göran som panelen kallar honom – även om det tycks vara en grupp, då jag googlar (låter mer som en holländare/flamländare med finskt efternam) sjunger ”jag har en kaka att baka men har ingen aning”. Äckligt trallvänligt, men luktar skämt lång väg. ”Peace and love, piece of cake”. Och vad ÄR det i kakan som gör dem så glada. Recept, tack!

Azerbajdzjan skickar Dilara Kazimova med Start a fire till ESC. Hon startar ingen eld hos mig, men man kanske måste höra den fler gånger innan jag faller för detta.

Pollapönk sjunger No prejudice för Island. Viktigt budskap som för mig blir lite skämtvarning. Nog märks det att de gör barnprogram i normala fall…

Så kommer Sverige med vår egen Sanna Nielsen och Undo. En modern orginell popballad som är bra mcyket bättre än mycket i år, måste jag säga.

Rysslands bidrag i år sjungs av tvillingarna Tolmachevy Sisters som vanna Junior Eurovision Song Contest 2006. Jag gillar låten, men säger som panelen – vill vi ha en finan i Ryssland nästa år? Panelen tycker att detta är tråkigt, men jag tycker att Ryssland har haft sämre saker med genom åren.

Hersi sjunger One night’s anger för Albanien. Vacker röst, men lite väl mycket indie och Kate Bush för mig. Ska dock bli kul att se vad de hittar på live.

Titta och njut!

Lämna en kommentar