Blir det en Ruslana-kopia i år?

Ikväll såg jag det andra inför-ESC-programmet. Och nog måste jag säga att musiken är rätt så mellanmjölk i år.

Serbien – låten låter låtstöld. Budskapet är visserligen fint med att skönhet kommer inifrån och att alla är vackra men sångerskan sjunger inte utan skriker. Man behöver inte vara övertydlig med svordomar. Ty då blir det snarare så att skönhet ljuger…

Ungern – Ännu en övertydlig låt om ett fredsbudskap. Pinglan får känsla av någon slags lugn demonstrationslåt…

Vitryssland – här väljer presidenten låten. Juryn tyckte inte att valet var så bra i år. Pinglan tyckte att låten påminde om ostkakan förra året. I videon spelar dock en tjej på fiol i ett timglas och det kan ju bli häftigt om det är med live…

Ryssland – jag gillade tvillingarna från förra året bättre, men detta är en riktigt schlager á la 80-tal och sångerskan sjunger bra. Men kommer ryssarna att bli utbuade i år igen… … vem vet?

Danmark – Danmark låter som Danmark alltid gör. Men det är lite kul med detta 60-tals-inspirerade sound. Även kläder och frisyrer osar 60-tal. Det gillar Pinglan.

Albanien – jag fattar inte. Men jag var säker på att juryn skulle fatta. Och det gjorde den. Men mycket på grund av hennes röst.

Rumänien – Jag gillar att se sjunger både på rumänska och engelska. Budskapet är att många rumänska barn lever ensamma medans deras föräldrar måste jobba utomlands. Sorry, jag börjar genast tänka på rumänska tiggare, men låten är bra även om juryn inte gillar sångaren.

Georgien – både jury och Pinglan fick Ruslana-vibbar. Får hon till detta live kan det gå riktigt bra för Georgien i år.

Spanien – även här kommer jag att tänka på Ruslana. Men även på Loreen. Tror mer på denna låt som också är en av de segertippade, och det är kul att det är på originalspråk.

Österrike – leve 60-och 70-talet! Pinglan börjar även tänka på Elton John eller Helge Schneider. Tja, ett typiskt året-efter-bidrag, en hyfsad låt men inte superbra. Var är min kvällsjoint, undrar Pinglan.

Natti, natti!

Lämna en kommentar