Psykiskt sjuka måste få lagliga alternativ

Ge psykiskt sjuka människor ett nytt lagligt alternativ. Legalisera medicinsk cannabis, skriver Sara Fredriksson,  som är ensamstående mamma till tre barn och lider av borderline.

För att klara av sitt liv och sin sjukdom så får hon Fluoxetine (mer känt som Prosac) och benzodiazepiner – lugnande och ångestdämpande tabletter, men även sömntabletter utskrivna. Dessa mediciner har biverkningar, bland annat uppleverhon att hon hr blivit känslokall. Samtalsterapi är så gott som omöjligt att få. 

 

”När jag kom i kontakt med cannabis efter att ha läst olika publicerade forskningsartiklar bestämde jag mig för att testa. Jag valde ekologisk närodlad marijuana.

På mig fungerade det. Det hade samma lugnande och ångestdämpande effekt som de preparat som skrivs ut för mina symptom. Men utan de biverkningarna jag så gärna vill slippa”, skriver hon.

I folkmun är cannabis knark, trots att det har färre biverkningar än de mediciner hon idag får utskrivna och till och med färre  biverkningar än alkohol! Det är viktigt att få denna  information i Sverige.

Men, som vi alla vet, i Sverige mörkar vi så många sanningar som vi kan…

  

”Jag kan fungera i vardagen och leva ett drägligt liv om jag använder cannabis i medicinskt syfte. Tyvärr är det fortfarande olagligt vilket medför att det innebär stora risker att köpa, odla och bruka det. De riskerna eller konsekvenserna av ett bruk kan vara ödesdigra för människor som då riskerar att förlora jobb, bostad, och även vårdnaden av sina barn. Inte heller att förglömma de rättsliga straff som böter och eventuellt fängelsestraff.

Hade staten haft tillstånd att skriva ut medicinsk marijuana hade även priserna på örten gått ner. Många sjuka människor tvingas bli kriminella för att sörja för sitt bruk av vad som enligt otaliga forskare är en medicin. Sverige behöver inte fler kriminella utan friskare människor.Jag har valt att skriva detta ur mitt självupplevda perspektiv. Jag läser artiklar och debattinlägg om cannabis nästan dagligen, men saknar texter av människor som medicinerar mot psykiska symptom. Därför väljer jag att själv skriva och berätta”, skriver Sara Fredriksen.

Jag hyllar ditt mod, Sara! Allt gott och kärlek till dig!

 

Kommentera

